Åslund har hittat nätet igen
Publicerad: 2021-02-02
Eftersnack
Mål i torsdags mot Örebro och ett nytt mål ikväll mot Oskarshamn. Per Åslund har hittat målformen igen.
– Alltid kul att få utdelning, säger den rutinerade FBK-forwarden.

Matchen mot Oskarshamn hade lite slutspelskaraktär över sig. Det var tätt och tufft, lite smågrinigt och några småfula tacklingar.
– Ja, det var krig hela matchen, säger Per Åslund.
– En tuff match, inte så mycket skönspel men en riktig krigarinsats från vår sida.

Oskarshamn tog ledningen men Albert Johansson kvitterade för FBK. I den andra perioden tryckte Åslund in 2-1-målet.
– Jättebra av Peterson bakom målet, Jesse (Virtanen) sköt och jag fiskade upp returen, bara att trycka in den, säger 34-åringen.
Det var hans andra mål på två matcher.
– Alltid kul att få utdelning!

FBK vann efter ett makalöst själmål av Oskarshamn och Martin Johanssons 4-1 i tom bur på slutet.

Ni fick två underliga mål med er ikväll?

– Bara att tacka och ta emot, visst, lite turligt, men ibland går det med och ibland går det emot.

3-1-ledning inför 3:e perioden, vad sa ni?

– Att vi skulle stänga ner matchen, spela på vår ledning. Vi har ju tappat några matcher tidigare i ledning så vi måste lära oss att stänga ner matcher vilket jag tycker att vi gjorde riktigt bra.
Så sant, Oskarshamn hade inte många målchanser i slutperioden, FBK spelade väldigt kompakt och samlat.

Lite slutspelskaraktär ikväll?

– Gôtt med lite känslor, ler Kilssonen.

Retur på torsdag, hur mycket följer med från den här matchen?

– Det följer nog med en hel del. De vill ha revansch och vi vill uppåt i tabellen och behöver poängen. Kommer vi bara upp i vår nivå så ska vi vinna igen!

Det var fjärde raka segern för Färjestad.

– Det känns bättre och bättre, avslutar Åslund.