Mikael Wikstrand flyttar hem
Publicerad: 2021-05-03
Lagbygget
Efter två år i KHL och Ak Bars Kazan kommer Mikael Wikstrand hem till Färjestad BK igen. Anledningarna är flera, men målet är ett.

– Jag kommer hem för att vinna guld, säger han.

GM Peter Jakobsson har tidigare kallat det för en ”drömvärvning” om det skulle gå att locka hem Mikael Wikstrand. Nu är allt på plats.
– Ja, och det känns väldigt skönt av många anledningar. Mikael Wikstrand har så mycket att bidra med till vårt lag, både som spelare och som människa. Det är en kille som går i alla väder och det är en ledare på isen och på sidan av den. Rent hockeymässigt får vi hem en back som nu har fyllt på sin ryggsäck med rutin från att ha mött några av Europas bästa spelare varje match i två år. Han var bra när han lämnade och han är bättre nu när han kommer hem, säger Jakobsson medan han tittar över bordet på Wikstrands altan och ler i riktning mot hemvändaren.

Känner du pressen?

– Man tackar för passningen! Men visst är det så att jag känner att jag har utvecklats på alla sätt under mina två säsonger i Kazan. Två mycket lärorika år både sportsligt och som människa. Men nu är det oerhört skönt att kunna säga till alla att man har kommit hem. Och att komma hem menas med att kunna få bo i vårt hus i Karlstad, ha nära till släkt och familj, att ha en kvart till arenan och att få spela med mina vänner igen. Jag är bara lycklig helt enkelt säger han.

Vad är dina förväntningar på kommande säsong?

– Att vi går långt och vinner den sista matchen på säsongen. Det är därför jag med flera kommer hem – vi vill vinna guldet tillsammans och vi vill gärna göra det inför våra fans på läktaren. Det finns ett stort driv att göra nästa säsong till den bästa på väldigt länge, säger han.

En hel del viktiga förlängningar är redan gjorda, samt att det tillkommit några spelare till lagbygget. En ny stomme ska byggas, eller förstärkas, beroende på hur man ser det.
– Med Wikstrand och ”Lilliz” har vi fått hem två spelare som med lätthet kan räknas dit. Om vi också lägger till Ejdsell, Virtanen, Viksten med flera så känns det som att vi har en solid bas att stå på. Det är också killar som driver varandra. Om man tänker tillbaka på förra säsongens trupp så var den ganska ung. Kommande säsong får vi in lite mer rutin vilket jag tror kommer att göra en stor skillnad på gruppen som helhet, säger Jakobsson.
{!A}

För Mikael Wikstrand väntar en återkomst till bekanta ansikten. Något som varit viktigt när beslutet skulle tas.
– Helt klart. Jag vet vad jag får av ”Pennan” och han vet vad han kan förvänta sig av mig. Att sedan få jobba med Thomas Rhodin som backcoach igen är något jag ser fram emot väldigt mycket. Jag hade honom under en kort period förra gången han var inne i laget och jag gillade det jag såg. Det är också en kille som varit med och vunnit mycket och vet vad som krävs för att lyckas i Färjestad BK. Men sen är det alla andra som jobbar kring och för laget, allt från materialare, folk på kontoret, vaktmästare, kökspersonal osv. Det ska bli underbart att få ha alla i vardagen igen. Jakobsson har dessutom gjort ett väldigt bra jobb i att hålla kontakten under hela tiden jag varit borta, så jag och min lilla familj känner oss väldigt välkomna hem, säger han.

Kontraktet med Mikael Wikstrand är skrivet på 3 år.
{!B}