Första målet för Forsbacka Karlsson
Publicerad: 2021-02-06
Eftersnack
Det dröjde en månad, eller 11 matcher om ni så vill, innan Jakob Forsbacka Karlsson fick spräcka målnollan i FBK-tröjan.
– Skönt att göra första målet, såklart, men surt att förlora, säger "JFK" efter 2-3-förlusten i Linköping.

Efter fem raka segrar gick Färjestad på pumpen i Linköping. Men det började bra då Jakob Forsbacka Karlsson gjorde sitt förstamål i FBK-tröjan.
– Båda lagen kom ut lite avvaktande men sen tog vi över, säger "JFK".

Första målet, hur ser du på det?

– Skönt att göra första målet, såklart, men surt att förlora.
– De glömde bort mig lite framför mål och Olle (Lycksell) såg mig och passade in pucken.
Pucken tog på en hemmaförsvarare och kom i brösthöjd.
–Det var lite turligt men jag fick en touch på den med klubban och den gick in.
Den förmädliga målnollan var därmed spräckt för "JFK" efter 11 matcher i den grönvita tröjan. Målet var garanterat efterlängtat då det var första målet från hans klubba på 53(!) matcher, 5 december 2019.

Linköping vände 0-1 till 2-1 i andra perioden.
– Ja, vi släppte in dem i matchen i andra, säger 24-åringen.
– Sen tycker jag att vi gör en ordentlig push sista 5-10 minuterna men kom inte närmare än 3-2.

Fomationen med "JFK", Lycksell och Albin Eriksson fungerade mycket bra genom hela matchen, även om Eriksson ibland ersattes av andra spelare i vissa byten.

Din klart bästa match i FBK-tröjan?

– Ja, jag håller med! – Vi har hittat lite kemi och det funkar bättre och bättre. Vi hade kunnat göra några mål till ikväll.
FBK-forwarden hade idag flytet i spelet, han behövde inte leta lägen eller åkvägar utan det gick naturligt.
– Jag håller med, det var enkelt att spela idag.

Du har varit i Färjestad och Karlstad en månad nu.

– Jag trivs jättebra, ett otroligt härligt gäng som har en otrolig potential framöver i slutet av serien och slutspelet.

Skönt med ett uppehåll nu?

– Ja, en chans att träna bra och ta hand om både kropp och skalle.

Webredakt Hans-Göran Bäckström