Färjestad föll mot Luleå
Publicerad: 2019-12-28
Färjestad BK - Luleå HF 2-3 (0-1, 2-1, 0-1)

Första perioden:

Vi fick se en intensiv inledning på matchen, med mer skridskoåkning och kamp än finlir. Även om det inte var några klara målchanser åt något håll, så var det Färjestad som skapade mest under matchens första minuter.

Färjestad fick också matchens första powerplay efter åtta minuter, Luleå försvarade sig bra och såg till att Joel Lassinantti inte sattes på några större prov. När gästerna fick chansen i powerplay minuterna senare skapade man mer framåt och Markus Svensson fick kämpa för att inte nollan skulle spräckas.

Perioden såg länge ut att bli mållös, men det höll inte i tjugo minuter då gästerna gjorde matchens första mål efter 18:09. Isac Brännström höll sig framme och fångade upp en retur på Arttu Ilomäkis skott, Brännström kunde sedan sätta pucken bredvid Svensson.
Färjestad fick chansen i powerplay med 1:30 kvar, men fick inte ordning på spelet och perioden slutade 0-1.

Andra perioden:

Det blev en händelserik inledning på mittenakten, på mindre än tre minuter hade Färjestad både kvitterat och tagit ledningen i matchan. Redan efter 27 sekunder kom kvitteringen genom Jonathan Blum som avlossade ett direktskott från blå, framspelad av Marcus Nilsson. Pucken styrdes på väg fram mot mål och ställde Lassinantti.
Drygt två minuter senare var det dags för publiken att lufta halsdukarna igen. Lilliz tog tillbaka pucken vid Luleås blålinje, vände upp och spelade fram till Gustav Rydahl som nöp till direkt och satte 2-1 efter 2:44.

Färjestad hade mer av spelet och skapade mer, men det var Luleå som gjorde matchens nästa mål. Jack Connolly tog in pucken i Färjestads zon och släppte till Emil Larsson som med ett rappt skott överlistade Svensson högt på stötsidan. 2-2 efter 11:06.

Det var mer känslor i den andra perioden, det var också fler klara målchanser. Men det var inte någon puck som letade sig in, så ställningen var 2-2 efter två perioder.

Tredje perioden:

Inledningen på den tredje perioden var en tillknäppt historia, när Einar Emanuelsson tryckte in 2-3 efter 8:35 var det blott det fjärde skottet som letat sig fram till mål. Samtliga skott hade då kommit från gästerna och ställningen var alltså 2-3, Färjestads första skott på mål kom efter drygt tio minuter.
Innan dess hade vi dessvärre fått se Vojtech Mozik tvingats lämna isen efter att ha fått en puck i ansiktet.

Luleå försvarade sig bra, stängde ytorna och såg till att Färjestad oftast hamnade på utsidan och fick därmed svårt att skapa heta målchanser. Men man jobbade på och med drygt tre minuter kvar hade Linus Arnesson en puck som gick i ribban.

Efter 17:48 tog Färjestad ut Svensson ur kassen och chansade med en extra utespelare. Gästerna fortsatte att försvara sig bra och de heta chanserna uteblev för Färjestad, och det blev inga fler mål i matchen.
FBK har nu en match kvar att spela i år då man på måndag åker norrut för att ta sig an Skellefteå, nästa hemmamatch är den 2 januari då Linköping kommer på besök.

Webredakt Johan Älverstad