Jesper Eliasson klar för utlån
Publicerad: 2020-10-02
Lagbygget
Äntligen är det klart med en klubb för målvakten Jesper Eliasson. Det blir ett utlandsäventyr då han under säsongen kommer att vakta målet för Salzburg i Österrike.

– Häftigt äventyr, säger han själv.

Målet var klart från start. Jesper Eliasson skulle lånas ut för att skaffa sig värdefull erfarenhet och klocka mycket istid. Som bekant fanns en klubb klar, men när Karlskrona flyttades ned till Hockeyettan så föll uppgörelsen. Sedan dess har Eliasson tränat med Maciej Szwoch, Arvid Holm och Henrik Haukeland här i Karlstad.
– Det blir inte optimalt att ha tre målvakter på träningarna över tid. Planen har hela tiden varit att Jesper skulle lånas ut, men pandemin har satt käppar i hjulet för oss. Nu är det dock klart med Salzburg och Jesper kommer att spela där hela den här säsongen, säger GM Peter Jakobsson.

Eliasson själv ser det som en stor möjlighet.
– Absolut. Att dessutom få komma till ett annat land och en annan liga kommer att ge mig bra erfarenhet inför framtiden. Jag ser fram emot ett häftigt äventyr, säger han.
{!A}

Hur upplever du din tid här hittills?

– Det har varit grymt lärorikt att träna med ”Masken” och att träna och tävla tillsammans med Arvid och Haukeland. Det har varit kanonbra, men man är ju lite spelsugen, det är man.

När åker du?

– Inte helt klart än. Det har precis blivit klart så nu får vi sätta oss och kolla över hur det allt det praktiska kan bli. Men antar att det är så snart som möjligt.

Så tanken är att åka till Österrike och storspela för att sedan komma hem hit och göra det samma?

– Precis, så är det tänkt, avslutar Eliasson med ett leende.
{!B}