Tung förlust i Växjö
Publicerad: 2023-12-07
Match
Växjö Lakers - Färjestad BK 4-2 (0-0, 0-1, 4-1). FBK hade ledningen in i tredje perioden men 3 mål på 3 minuter av Växjö vände på matchen. Sista målet i tom kasse.

Första perioden

Växjö tog hand om spelet från start och Carl Lindbom i FBK-kassen blev lite lagom uppvärmd. I femte minuten fick FBK-forwarden Liam Öhgren ett fint läge på vänsterkanten men pucken tog i vänsterstolpen.
Växjö drog på sig periodens enda utvisning men hade inga större problem att hålla FBK från ett ledningsmål.

I spel 5 mot 5 var det FBK som tog över spelmässigt utan att skapa de riktigt vassa lägena och hemmamålvakten Emil Larmi tog skotten som kom mot mål. Det var mållöst i paus efter 13-7 i skott.

Andra perioden
FBK fick en bra start på perioden där man tog ledningen. Per Åslund sköt, Joakim Nygård sköt på returen och puck studsade ut till David Tomasek som enkelt kunde raka in andra returen.

Hemmalaget kontrollerade pucken under längre stunder. Man hade flera långa anfall där man tröttade ut FBK som hade långt till avbytarbåset. Carl Lindbom hade full kontroll i målet och höll rent.

I fjortonde minuten tog FBK timeout och den verkade hjälpa för man lyfte upp spelet. Victor Ejdsell hade ett bra skott från nära håll som Emil Larmi räddade med vissa besvär. 0-1 i paus efter 7-14 i skott.

Tredje perioden

Växjö ökade trycket i jakten på kvittering och FBK tvingades spela mycket i egen zon. Man höll dock hemmaspelarna bra på utsidan och Carl Lindbom tog puckarna som kom mot mål.

I nionde minuten höll det inte längre för FBK utan Jakub Stancl kunde trycka in kvitteringen till 1-1 efter att fått med sig pucken lite turligt vid målet.
Hemmalaget fick ännu mer energi efter målet och då kunde Erik Martinsson trycka upp pucken i högerkrysset bakom Lindbom. 2-1 efter 10:47.
Bara 47 sekunder senare kom även 3-1, ett riktigt turmål där pucken studsade på en skridsko framför Lindbom som blev helt ställd.

Tungt för FBK som dock skulle få en chans att komma in i matchen då Växjö drog på sig två raka utvisningar och FBK fick spela fem mot tre.
Man fick till ett bra uppställningsspel och Tomasek kunde trycka in 3-2-reduceringen i nättaket!

FBK plockade ut målvakten på slutet men då avgjorde Zachary Guittari definitivt med 4-2 i tom kasse.

webredaktör Hans-Göran Bäckström