Ville Leskinen lämnar Färjestad BK
Publicerad: 2019-11-12
a-laget
Ville Leskinen lämnar Färjestad BK med omedelbar verkan.

– Det är ett gemensamt beslut som vi i samråd kommit fram till, säger Färjestads GM Peter Jakobsson.

Det blev bara 20 matcher i Färjestad (14 SHL + 6 CHL) i Färjestadströjan för Ville Leskinen. Nu är det klart att han lämnar med omedelbar verkan.
– Tråkigt helt enkelt. Ville har ju inte kommit upp i önskad nivå, det tycker varken han eller vi. Vi har därför kommit överens om att skiljas, och vi gör det i samförstånd.

Dålig scouting?

– Nej, det skulle jag inte vilja säga. Han var, när vi skrev med honom, en av Europas mest eftertraktade spelare som flugit fram i den finska ligan de tre senaste säsongerna och gjort massor av poäng.

Har tålamodet trutit?

– Säg som såhär. Vi visste att det skulle vara en omställningsperiod, men SHL är en enormt snabb liga där det går väldigt fort på isen och där kanske det varit svårare än vad Ville själv kanske trodde från start. Och tålamod, ja det tycker jag vi har haft. Vi är inne i november nu och vi gör många mål. Vi har för dagen tre spelare i topp-4 i poängligan. Såklart hade vi en förväntan på att Leskinen skulle vara där uppe. När vi nu ändå känner att vi producerar bra framåt så blir han, helt ärligt, för dyr för att ha långt ner i laget. När vi nu går skilda vägar så frigörs det ju möjligheter för oss rent ekonomiskt att se över hela bilden. Men det är hur som helst väldigt tråkigt när något man på förhand trott väldigt hårt på inte faller ut som man önskat, säger Jakobsson.

Ville Leskinen spelade totalt 20 (14 SHL+ 6 CHL) matcher i FBK-tröjan och skrapade ihop totalt 7 (4+3) poäng.