Holm imponerade i målet
Publicerad: 2020-09-03
Försäsong
Arvid Holm gjorde stora framsteg förra säsongen i Färjestadsmålet. Han har fortsatt att jobba hårt och mot Mora höll han nollan efter genomstabilt spel i sextio minuter.
– Hade fokuset och var noggrann i sextio minuter, ett styrkebesked på försäsongen, summerar Holm nöjt efter matchen.

Det var en nöjd Arvid Holm efter 4-0-segern mot Mora. FBK-målvakten höll nollan och gjorde det på ett imponerande sätt. Det fanns inte minsta antydan till osäkerhet, dåliga returer eller kladdande med pucken en enda gång. En genomstabil match från första nedsläpp till slutsignalen.
– Kan jag hålla med om, hade fokuset och var noggrann i sextio minuter, ett styrkebesked på försäsongen. Det är det som tar längst tid att sätta sig på försäsongen, säger Holm.
– Det kändes bra men man får se det lite för vad det är, det är försäsong och bara en match, men ett kvitto på att det funkar.

Färjestad gjorde en svag första period med hafsigt och slarvigt spel.
– Kanske inte den där noggrannheten från oss men Mora kom ut bra också, var riviga och snabba, säger Holm.
FBK spelade upp sig i andra perioden och tog ledningen genom Martin Johansson. Tredje perioden blev den klart bästa där Joakim Nygård, Jacob Nilsson och Per Åslund utökade till 4-0. Det var också den period där FBK-målvakten ställdes på störst prov men klarade det galant. Du gjorde några starka räddningar i tredje?
– Det var nån överspelning i boxplay som jag kom över bra på, säger 21-åringen onödigt blygsamt. Förflyttningen från ena sidan till den andra var blixtrande snabb, läget var detsamma som vid Martin Johanssons 1-0-mål med den stora skillnaden att Holm räddade.
I momentet efter fick Morabacken Adam Masuhr på en riktig kanon men den pucken tog med en blixtsnabb plock.

Det här var Holms blott andra träningsmatch och det återstår bara en match borta mot AIK innan SHL-säsongen drar igång. Hur känns det att ha så få träningsmatcher?
– För egen del är det ungefär lika som ifjol för då spelade vi i CHL där jag bara stod en av fem matcher, säger han.
Då var ju Markus Svensson den givna målvaktsettan för FBK, något som en ambitiös Holm skulle ändra på under säsongen.
Hur ser du på kommande säsong för egen del?
– Gäller att ta med sig erfarenheterna från förra säsongen, spelade 32 matcher då, så nu kommer man med lite annan ingång i den här säsongen, säger 21-åringen.