Här är våra juniortränare
Publicerad: 2019-06-25
Junior
Nu är tränarteamen på juniorsidan kompletta. Några nya namn, däribland Silje Holös som tar steget från isen till båset på U16.
– Inspirerande. Ska bli intressant att se hur det är att vara tränare, säger hon.

I korthet så ser det ut enligt följande.

J20

Fredrik "Feffe" Jonsson flyttas upp från J18 och blir huvudansvarig för J20. Till sin hjälp har han Lars Karlsson och Jacob Johansson.

J18

Markus Karlsson blir huvudtränare och som assisterande har han Marcus Bergman och Patrik Blomquist.

U16

Pontus Lägge är huvudansvarig där han vid sin sida får Silje Holös och Philip Bjuresäter (som saknas på bilden).

– Vi är mycket nöjda med sammansättningarna. Det är bra folk allihop och vi tror på dom, säger den avgående junioransvarige Greger Artursson.

Nya namn är det i första hand på U16-sidan där Färjestad nu tar in en tjej i båset.
– För mig så spelar det liksom ingen roll. Vi ser till kompetensen och Silje har en lång karriär som spelare bakom sig och hon har även gått tränarutbildningar som kvalificerar henne på den här nivån. Hon har ambitioner och vi vill ta del av hennes kvalitéer, säger Artursson.

Silje Holös tog beslutet att sluta sin aktiva karriär och har funderat ett tag på tränarbiten. Nu blir det alltså verklighet.
– Ska bli kul att se vad man kan bidra med. Jag har spelat länge på en hög nivå och det ska bli intressant att se saker från den andra sidan båsdörren. Det är första gången jag är tränare så den här säsongen blir lite se och lära för mig. Jag är jättetaggad över att komma igång helt enkelt, säger hon.

Hon släpper dock inte sin hand från damlaget helt.
– Jag kommer nog att finnas med där också lite grann, framför allt som naprapat.

Pontus Lägge kommer närmast från Frölunda där han varit på juniorsidan under de tre senaste säsongerna.
– Karlstad och Färjestad känns ändå på ågot sätt som lite hemma för mig. Även om jag är från Halmstad så har jag fått den känslan när jag varit här på hockeycampen under de två senaste somrarna. Jag har lärt mig att gilla Karlstad som stad och Färjestad som förening, så när erbjudandet kom så tog jag det, säger han.

Som tredje länk i U16 får Lägge och Holös Philip Bjuresäter. En kille som varit med på ungdomssidan under några år och som nu får ta steget upp i U16.
– Jag är jättetaggad över att få dra igång med Silje och Philip. Färjestad är en förening som vill mycket och det märks också hos oss på ungdpmssidan, säer Lägge.