Sommarläsning: – Jag kommer att överraska många!
Publicerad: 2019-07-03
Sommarläsning
Han har varit hos oss sedan starten av maj. För många så är han ganska okänd, men får man tro Lucas Ekeståhl-Jonsson så är det det många som snart vet vem han är.

– Jag kommer att överraska många, säger han.

En Umeåkille som via finska ligan nu kommer att göra SHL-debut som 23-åring. Och det är en 23-åring som vet vad han kan.
– Jag har haft två bra säsongen i Finland men kände att jag var klar där just nu. Ville prova något annat, och när Färjestad kom in i bilden så blev det intressant direkt. De spelar en hockey som passar mig då jag själv tycker att jag är bra med pucken, har ett bra passningsspel och gillar att göra det i bra fart. Jag vill visa att jag är en duktig hockeyspelare och på så sätt kunna ta en stor roll här i Färjestad, säger han.

Han har varit i Karlstad sedan samlingen i maj och gillar det han sett hittills.
– En mycket trevlig grupp med människor, både spelare och ledare, som gjort det lätt för mig att komma in i gänget. Att ha min gamla kompis Axel Ottosson på plats här har såklart hjälpt till.

Att han nu valt att lämna Åbo och Finland för Färjestad är för att han vill ta nästa steg i sin karriär - och för att utvecklas.
– Spelet i Finland är väldigt uppstyrt. Man ska gärna anfalla me alla fem på samma gång så det blir mycket att vänta in och ta fart för att börja om på samma sätt om man går bom. Det blir ganska tjatigt till slut. Vi hade ett bra lag i Åbo och hade material för att gå hela vägen, men det blev inte så. Riktigt surt faktiskt, menar han.

Känslan känns väl igen för alla oss grönvita, och Lucas Ekeståhl-Jonsson är här för att hjälpa till att ta nästa kliv.
– Färjestad är en av de största föreningarna i Sverige som också alltid har som målsättning att gå för guldet. Det är bra folk som jobbar runtom och det är fina faciliteter. Nu gäller det bara att vi kommer samman som grupp också.

Han har redan nu sett prov på den tjurighet som finns i gruppen.
– Allt ska vinnas. Om vi så bygger torn med spaghetti så ska det vinnas. Det är ju vad sport går ut på - att vinna. Det känns redan nu att det finns väldigt många vinnarskallar i det här gänget och jag tycket det är väldigt roligt att det är så. Hockey är ju till mångt och mycket en kamp en mot en. Du ska slå din gubbe på isen och har man det där i sig, att man tävlar om allt, då har man mycket vunnet i kampen även på isen, säger han.

Wikstrand och Virtanen ut - två backar som klockat väldigt mycket istid. Är det något som du själv tänkt på?

– Jo men så är det ju. Man vill ju alltid att bra spelare ska vara kvar i sitt lag, men nu är det som det är och det öppnas möjligheter för andra att kliva in i deras skor. Jag vill ju ta en stor roll och vill prestera för att få göra det.

Att han själv har den känslan är ju fint nog. För många av oss är Lucas Ekeståhl.Jonsson alltjämnt ett ganska okänt namn.

Kan du triggas lite av det?

– Absolut! Jag känner lite så och jag är redo att visa hockeysverige vem jag är. Det är ju ganska lite mediapådrag i allsvenskan där jag tidigare spelat. När jag nu är i SHL och Färjestad och ska göra allt för att sätta ett fint avtryck här. Min avsikt är att tappet av de spelarna vi nämnde tidigare inte ska märkas så mycket, menar Ekeståhl-Jonsson.

Det råder inte någon som helst tvekan om att det är en laddad och sugen spelare som kommit till Färjestad. Och han ser fram emot att få göra sin debut i sin nya hemmaarena.
– Det ska bli jättekul att få spela inför en publik som engagerar sig i matcherna. I Finland må det ibland vara mycket folk på matcherna men det är inte alls samma supporterkultur som i Sverige. Här sjungs det mycket och det är ett helt annat liv vilket man som spelare uppskattar enormt.
{!C}

sommar2019