Viksten : – Vi gör en bra match men måste sätta chanserna!
Publicerad: 2020-02-22
Eftersnack
Seriefinalen borta mot Luleå blev som väntat tät och intensiv men Färjestad hade svårt att få in pucken trots alla målchanser.
– Vi skapade mycket och skulle väl gjort flera mål, konstaterar Daniel Viksten, Färjestads ende målskytt i matchen.

Luleå leder serien och är också seriens bästa hemmalag. Förutsättningarna var stentuffa när serietvåan Färjestad åkte upp till Norrland för att spela seriefinal. Men man spelade tätt och tight och stängde ytorna på ett bra sätt i första perioden.
– Ja, vi spelade stabilt och höll dem på utsidan, säger Daniel Viksten.
Luleå satte 1-0 efter en skymning av Markus Svensson i FBK-målet men spelmässigt var det ganska jämnt.
I andra perioden kom FBK ut på ett starkt sätt och dominerade spelmässigt.
– Andra perioden var helt klart vår bästa, vi skapade mycket, säger Viksten.
Ändå gjorde Luleå 2-0 efter drygt åtta minuters spel, deras första skott på mål gick in, målskytt Isac Brännström.
– Lite onödigt från vår sida efter att ha spelat så bra, suckar Viksten.
Färjestad spelade mer eller mindre ut Luleå andra halvan av mittperioden, vann bl a skotten i perioden med förkrossande 15-3.
– Vi skapade mycket och skulle väl gjort flera mål, inte minst i spel fem mot tre, men det lilla sista saknades, säger FBK-forwarden.

I tredje perioden kom 2-1-recuceringen med drygt tio minuter kvar, ett mål i powerplay och det var Viksten som satte pucken med ett direktskott vid första stolpen då storspelande Luleåmålvakten Joel Lassinantti inte han täppa till vid stolpen..
– Bra spel genom boxen där av "Lilliz" (Marcus Nilsson), jag hade ju haft några lägen tidigare som jag missat så det var skönt att pucken gick in.
Färjestad blev lite frustrerade på slutet efter Luleås 3-1.
– Ja, det blir väl så när det är tight, det spelas på gränsen och domarna inte vågar ta några utvisningar, tycker Viksten.
Vad är det som gör Luleå så svårspelade?
– De är så konsekventa i sitt spel.
– Vi gör en bra match uppe i Luleå men måste sätta chanserna!

Färjestad har haft en riktigt tuff vecka med seger 4-3 i förlängningen borta mot Örebro i tisdags och vinst 5-2 hemma i torsdags mot Frölunda. Och så då kvällens svåra bortamatch mot serieettan Luleå, förlust 1-4.
– Godkänt med fem av nio poäng, tycker jag, säger 30-åringen.
– Vi får vara nöjda med det även om man alltid vill vinna.