Färjestad vände och vann uppe i Luleå
Publicerad: 2019-12-07
Matchreferat
Luleå HF - Färjestad BK 3-4 (1-0, 2-2, 0-2). FBK gjorde en grymt bra match borta mot serieledarna. Luleå ledde med 1-0, 2-1 och 3-2 men i tredje perioden vände FBK starkt till seger. Linus Johansson kvitterade till 3-3 och sen avgjorde Gustav Rydahl med ett fantastiskt solomål.

Första perioden

Det var intensivt och tempofyllt från start och få målchanser. FBK höll spelet väl uppe och man fick matchens första numerära överläge men det var hemmalaget som hade bästa chansen då man fick ett två mot en-läge som Arvid Holm i FBK-målet räddade starkt.
I elfte minuten kom 1-0 och det var Isac Brännström som lirkade in en retur bakom Holm.
Luleå var väldigt täta i defensiven och FBK hade svårt att skapa några hetare målchanser. Luleå hade mer av spelet men inte heller så heta chanser i övrigt, det var 1-0 i paus efter 8-4 i skott.

Andra perioden

FBK kom ut med betydligt mer fart, aggressivitet och fysiskt spel och 1-1 kom efter 3:28. Victor Ejdsell var bakom mål och skickade in en passnig bakom ryggen(!) till Per Åslund som var helt fri i mitten. Åslund sköt direkt och pucken satt i vänsterkryset, otagbart för Joel Lassinanti i hemmamålet.
FBK fick också med sig en utvisning men då kunde Luleå istället kontra in 2-1 genom Niklas Olausson efter 8:24.
FBK svarade 14 sekunder senare då Jesper Olofsson åkte upp med pucken och snyggt spelade över på vänstersidan där Linus Johansson tryckte upp pucken innan Luleåmålvakten hann över.
Luleå fortsatte att vara effektiva när chanserna dök upp då FBK-försvaret tappade bort Einar Emanuelsson framför mål och Luleåforwarden kunde peta in pucken till 3-2.
Det blev betydligt grinigare på isen och domarna fick mer att göra efter avblåsningarna. Luleå fick också sitt första powerplay men FBK jobbade bort det på ett bra sätt.

Tredje perioden

FBK fick en billig utvisning mot sig men klarade åter av den på ett bra sätt. Väl fulltaligt gick Lukas Ekeståhl-Jonsson till anfall på vänsterkanten. I anfallszonen så FBK-backen Victor Ejdsell på högerkanten. Ejdsell sköt från halvdistans och pucken satt stenhårt vid första stolpen. 3-3 efter 5:08!
Luleå fick ett nytt powerplay men utan resultat mitt i perioden.
I femtonde minuten tog FBK ledningen för första gången i matchen. Gustav Rydahl transporterade upp pucken på högerkanten och bröt in mot mål. Där lurade han toppbacken Erik Gustafsson totalt och passerade målvakten innan han lade in 3-4. En enorm soloprestation!
Luleå fick ett nytt numerärt överläge men ett uppoffrande FBK redde ut det också. Hemmalaget plockade ut målvakten med 2:34 kvar för spel sex mot fem och hade några bra lägen men Arvid Holm höll tätt. Med halvminuten kvar kunde Lukas Ekeståhl-Jonsson mot tomt mål men pucken tog i ribban.

FBK vinner med 4-3 och slog serieledande Luleå, som bara förlorat en hemmamatch tidigare, på bortais. En grym arbetsinsats och stark trepoängare som kan gå till landslagsuppehåll som serietvåa, en poäng bakom ettan Luleå.