Seger med uddamålet i Mjölby
Publicerad: 2021-08-31
Försäsong
I den femte försäsongsmatchen kom också den första segern. Oskarshamn kämpades ner och efter underläge 0-2 efter första följde en fin vändning och till slut seger med 3-2 (0-2, 1-0, 2-0).

Oskarshamn gjorde ett tidigt mål efter att Färjestad öppnat piggt i de inledande bytena. Ett aningen slumpmässigt mål som ramlade in vid Jesper Eliassons stolpe satte tonen i öppningsakten. Ett powerplay för Oskarshamn i periodens slutskede ledde också fram till lagets andra mål - en styrning framför Eliasson. Michael Lindqvist hade den bästa grönvita möjligheten med ett skott i ramen. En på det hela svag period av Färjestad som kom att repa sig.

I den andra började Färjestad att tugga på i det hårda jobbet på en högre nivå än i den första. Spelmässigt började det att väga över, men Oskarshamn stack upp med vassa chanser. Innan perioden var slut hade Michael Lindqvist reducerat och Oskarshamn kunde ändå gå till vila med en uddamålsledning.

I slutperioden gnuggade de grönvita på och fick till slut in kvitteringen genom Joakim Nygård. Innan matchen var slut hade Marcus ”Lilliz” Nilsson satt trean och genom hårt jobb med att hålla rent framför Eliasson i FBK-kassen i slutminuterna kunde försäsongens första seger bärgas. Noterbart är att samtliga FBK-mål kom i spel 5 mot 4.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK-IK OSKARSHAMN
3-2 (0-2, 1-0, 2-0)
Mål, FBK: Michael Lindqvist, Joakim Nygård, Marcus Nilsson. IKO: Joakim Thelin, Hynek Zohorna.
Skott: 39-25 (13-10, 17-8, 9-7)
Utv, FBK: 6x2. IKO: 8x2