Thomas Rhodin blir ny sportchef i Färjestad BK
Publicerad: 2018-10-10
laget
Färjestad BK fortsätter att stärka upp organisationen. Peter Jakobsson lämnar posten som sportchef och blir istället GM (General Manager). Ersätter gör Thomas Rhodin.

– Vi har hela tiden pratat om att ha en tydlig rollfördelning, och att vi sökt efter den rätta kombinationen. I och med att Thomas Rhodin nu kommer in så tar Peter Jakobsson rollen som GM med det övergripande sportsliga ansvaret, säger VD Stefan Larsson.

Thomas Rhodin tillträder sin nya tjänst 1 januari 2019 och ser fram emot den nya utmaningen.
– Ska bli jättekul och det känns bra att åter kunna få vara med och bidra till Färjestad BKs utveckling och förhoppningsvis framgångar framöver, säger Rhodin.

Vad kommer ”Totto” att kunna bidra med?

– Han har ett brett nätverk av kontakter i vår värld, han har ett stort hockeykunnande och en syn på ishockey som överensstämmer med det sätt vi vill ta Färjestad BK framåt, säger Jakobsson som också ser en annan uppsida med rekryteringen.
– Vi blir bredare. ”Totto” kommer att resa mycket och se på väldigt mycket hockey, vilket vi båda kan komma att göra nu. Att vara själv som jag varit nu är inte optimalt då man inte hinner med allt vi känner att vi behöver göra. Dessutom blir han ett värdefullt bollplank åt mig i frågor om laget och hockeyn i stort - och jag lika mycket åt honom. Vi har känt varandra länge och vet att vi funkar väldigt bra ihop, säger Jakobsson.

Thomas Rhodin kommer, förutom sportchefsjobbet, även att fungera som backtränare för hockeygymnasiet vid ett par tillfällen per vecka.