Färjestad BK redovisar ett starkt ekonomiskt resultat
Publicerad: 2019-07-03
föreningen
Medan lagbygget pågått för fullt för att få bitarna på plats inför kommande säsong så har även de ekonomiska bitarna hamnat på plats. Och det ekonomiska resultatet för förra säsongen är starkt.

Färjestad BK stänger verksamhetsåret 2018/19 och redovisar ett starkt ekonomiskt resultat. Resultatet är ett av föreningens bästa genom historien, och böckerna för verksamhetsåret 2018/19 stängs med en omsättning på 187 miljoner kronor, ett positivt resultat på 10,2 miljoner kronor och ett eget kapital som uppgår till dryga 116 miljoner kronor. En stark efterfrågan och sportslig framgång är grunderna till det starka resultatet. En lägre ersättning än beräknat från ligan centralt kompenserades till dels av seriesegern.
– Ett väldigt glädjande resultat som ger oss möjlighet att satsa vidare mot de sportsliga mål och visioner föreningen satt upp säger Färjestad BKs VD Stefan Larsson.
– Investeringarna i vår kärnverksamhet fortsätter och har varit väldigt uppskattade av vår värmländska publik. Närmast på agendan står att bygga ett nytt gym till junior och ungdomsverksamheten. Det tillsammans med fortsatta investeringar i lagbyggen, organisation och i arenan är det vi fokuserar på nu, fortsätter Larsson.

För innevarande verksamhetsår 2019/20 ser det också ljust ut. De senaste dagarna har a-lagets backsida fått två rejäla nytillskott i Jonathon Blum och Vojtech Mosik. De andra lagen i föreningen är i princip fulltaliga och det ser väldigt spännande ut inför säsongen som skall omfatta även Europaspel i CHL.
–Intresset för Färjestad BK och efterfrågan ser fortsatt väldigt stark ut. Under vår stående devis ”framåt och uppåt” ser vi fram emot en ny säsong, avslutar Larsson.

En mer utförlig redovisning av bokslutet presenteras för medlemmarna i samband med årsmötet som hålls 2 september. En formell kallelse till årsmötet publicerades på farjestadbk.se tidigare idag.

Frågor i ärendet besvaras av VD Stefan Larsson - 0735-360968.
{!A}