Kapten Rydahl tillbaka, målskytt direkt
Publicerad: 2020-08-21
Försäsong
Gustav Rydahl är en av Färjestads härförare och i hans första match för säsongen gjorde han ingen besviken. Stor, stark, och framfusig, som vanligt - desutom målskytt.
– Lite jobbigt, inte trycket i benen än, pustar han efter 3-2-segern mot Leksand

Gustav Rydahl missade första träningsmatchen mot Västerås, seger 3-1, men i den andra mot Leksand på Lionshov i Strömstad var lagets motor och härförare tillbaka. FBK-kaptenen såg pigg ut från start, precis som övriga laget.
– Ja, vi började bra, hade bra tempo, säger "Gurra".
1-0 kom genom Jacob Peterson och Per Åslund styrde in Vojtech Moziks skott till 2-0 i första perioden. Fem minuter in på andra kom 3-0 och det var lagkapten Rydahl själv som helt fri stänkte upp pucken i högerkrysset.
– Det var en riktig bjudning (från Leksand), det var bara att trycka till, säger han.
Handledsskottet var stenhårt, har du specialtränat skytte med Pelle Prestberg?
– Ja, det har jag, det har vi alla, och jag tycker att jag fått ett mycket bättre skott, faktiskt.
– Sen vet jag inte vad som hände, vi gick ner oss lite i andra och de fick in några puckar, säger "Gurra".
– Men jag tycker ändå att vi städade av matchen i tredje, skönt med en vinst.
FBK vann med 3-2, andra raka segern på försäsongen.

Första träningsmatchen brukar vara jobbig, rent fysiskt.
– Ja, man blir fort trött, det tar på benen och man har inte rätta trycket. Men det kommer bli bättre, det finns mer att hämta.

Bara 19 timmar efter slutsignalen väntar Frölunda.
– Blir kul, det brukar bli tempo i matcherna och mycket prestige, det gäller att inte vika en tum, det är bara att ladda om, avslutar FBK-kaptenen.