Gabriella tar sats mot SDHL tillsammans med Färjestad BK
Publicerad: 2022-09-07
NDHL
Färjestad förstärker backsidan i jakten på en plats i SDHL. Senaste tillskottet heter Gabriella Johansson (född 2002) som senast representerade AIK, och har representerat även Sverige på U18-nivå. Men det är en tjej som nu faktisk flyttat hem.

– Så är det faktiskt. Jag är född i Karlstad, säger hon.

Hon har representerat AIK under sin unga hockeykarriär. När Gabriella var två år lämnade familjen Karlstad för Stockholm där hon blev kvar – tills nu.
– Det blir ju som att flytta hem till rötterna på något vis. Mamma är kvar i Stockholm, men hälsar på ofta. Pappa håller mest till i stugan I värmskog där vi i stort sett tillbringat alla våra somrar. För egen del så kommer jag från nio månaders värnplikt i Skövde, berättar hon.

När hon nu är tillbaka i Karlstad kan hon se tillbaka på en sommar som innehöll ett samtal, som ledde till ett läger och vidare till en stark motivation att satsa stort på hockeyn.
– Jag blev uttagen till ett landslagsläger i samarbete med SOK (Svenska Olympiska Kommittén). När förbundskaptenen (Ulf Lundberg) hörde av sig och ville ha mig med så blev det en riktigt kul sporre att fortsätta satsa. Och att jag nu får göra det i Färjestad är faktiskt lite av en dröm jag haft under hela tiden jag spelat hockey. Att få vara en del av ett lag som till slut tar det där steget vore så häftigt, säger hon.

Gabriella har redan hunnit med att spela en match med sina nya lagkamrater. I lördags spelade laget sin första träningsmatch (hemma mot Södertälje), en match som slutade med förlust.
– Det var den första matchen så det är väl inte något att lägga någon större värdering i än, men det är aldrig roligt att förlora. Lagmässigt har vi grejer att jobba på, likväl som jag själv. Men med tanke på var jag kommer ifrån just nu så var det okej tycker jag.
{!A}

Nu, med familjen på nära håll, är hon sugen att ta sig an den stora utmaningen.
– Jag tycker vi har ett bra drag i laget. Vi har bra tempo på träningarna och sporrar varandra på ett bra sätt. Vi vill alla bli bättre och nå vårt gemensamma mål, säger hon.

Tränare Silje Holös har stora förhoppningar på sitt nyförvärv.
– Det är en talangfull back som är duktig framåt och bakåt. Hon har ju inte spelat på ett år, men vi kommer att ge henne tid att växa in i laget. Vi tror mycket på henne framöver, säger hon.