"Lilliz" gjorde hattrick i genrepet mot Linköping
Publicerad: 2021-09-07
Försäsong
Marcus Nilsson klev fram som tremålsskytt i genrepet mot Linköping. Träningsmatcher i all ära, spelgeniet ser bara fram mot SHL-premiären på lördag. – Gött att de här matcherna är över nu så att vi får sätta igång med de riktiga, där poängen gäller, säger "Lilliz" förväntansfullt.

Genrep mot Linköping i Skövde, då klev Marcus Nilsson fram och gjorde alla tre FBK-målen under ordinarie matchtid.

1-0 efter 7:06 i första perioden.

– Grymt pass i mittzonen så jag kommer fri, drar en backhand och lobbar över plocken, säger han.

2-2 efter 16:48 i andra perioden.

– Vi får bra press på dem i anfallszonen, Jesse (Virtanen) skjuter och pucken dimper ner bakom målvakten, det var bara att raka in den.

3-2 efter 19:30 i andra perioden.

– Får ett friläge och får straff, försökte bara att chippa in den över plocken. Det gick ju bra den här gången, så det var kul, ler han. Den varianten har funkat några gånger förut, kan vi tillägga.

Vad säger du om genrepet?

– Ingen jättematch från vår sida. Vi startar ändå helt ok men sen blev det sämre, tycker "Lilliz".
– I slutet på andra gör vi det riktigt bra och vänder matchen. Sen i tredje blev det lite fram och tillbaka, vi försökte behålla ledningen där men de får in ett tråkigt mål. Bra ändå att vi hittade en väg att vinna.
Kvitteringen kom med sju sekunder kvar men FBK vann i förlängningen efter Joakim Nygårds fräcka mål.

Hur sammanfattar du försäsongen?

– Det har varit ganska mycket upp och ner men nu på sistone det har blivit bättre, vi är på rätt väg i alla fall, tycker han.
– Gött att de här matcherna är över nu så att vi får sätta igång med de riktiga där poängen gäller. Det har varit väldigt roligt sen jag kom tillbaka, känner bra och pigg i kroppen, det är jätteroligt varje dag. Jättekul att det drar igång igen.

Och snart med mycket publik igen?

– Ja, det är nästan hela grejen, det SKA vara publik på matcherna, hoppas att de släpper på det som de berättade idag, säger 30-åringen.

Vad tror du om Växjö borta i SHL-premiären?

– Jättetuff bortamatch, bra att möta ett riktigt topplag direkt, avslutar "Lilliz".
– Ska bli svinkul, det är det man väntat på under hela försäsongen. Vi har tränat hårt under en längre tid nu så det ska bli gôrskôj.