David Tomášek är klar för Färjestad BK
Publicerad: 2023-05-31
Lagbygget
Den tjeckiske centern David Tomášek är klar för spel i Färjestad BK kommande säsong.
– Vi tror att vi har en miljö som gör att han kan utnyttja sina styrkor och göra både sig själv och oss bättre, säger Rickard Wallin.

David Tomášek kommer närmast från spel i Sparta Prag, men har tidigare spelat juniorhockey i Nordamerika och i finska ligan med JYP. Han gjorde även en säsong i KHL med Amur Khabarovsk, men valde att resa hem till Sparta och fortsätta säsongen där när kriget bröt ut. Nu väljer han att utnyttja en klausul i kontraktet och kommer till Karlstad och Färjestad.
– Vår säsong tog slut snabbt då vi åkte ur i kvartsfinal mot Trinec, som sedan blev mästare. Sedan fick jag chansen att spela VM för första gången så säsongen förlängdes och har precis tagit slut, säger han.

Spekulationer om hans byte av klubb och liga dök upp under VM, men där och då ville han inte tänka på annat än just sitt landslag. Nu ser han dock fram emot att få testa en ny liga.
– Det var några klubbar som hörde av sig, och vi pratade lite fram och tillbaka om det var den svenska ligan som var mitt nästa steg. Det är kanske den tuffaste ligan i Europa just nu så i min ålder och i det här skedet av min karriär där jag är just nu tycker jag att det var det bästa alternativet. Att spela i ett annat land och en annan liga än hemma är alltid en stor utmaning och och jag tror att det här kommer att bli en stor utmaning i min karriär och förhoppningsvis tror jag att det kommer att göra mig till en bättre spelare, säger han.

Har du och Eric Thorell pratat om Karlstad och Färjestad?
– Absolut! Självklart måste du fråga då du kommer att bo där i åtta månader eller så. De flesta frågorna var ändå hur klubben fungerar, hur fungerar organisationen, vilken typ av spelare är killarna i laget och och han hade inget annat än positivt att säga. Såklart, det är hans egen hemstad så han skulle ju inte att säga något dåligt om staden, men han hade mycket positivt att säga om organisationen även om det var ett tag sedan han själv spelade där. Det bästa intrycket på mig var ändå samtalen med Wallin och även med Thomas Mitell, för som import vill du veta vad varför de vill ha dig, hur deras scouting är, även om jag hörde från många källor att scoutingen är riktigt bra. De tar sig tid, de går igenom, och de vet vad det är för spelare de vill ha in. Det var saker som var viktiga för mig, och som gjorde intryck på mig att de vet vilken typ av spelare du är och hur de ser att du passar in i laget och hur de tror att du kommer att hjälpa laget.

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?
– Ursprungligen är jag center, vilket är en fördel eftersom jag är rightare och det finns inte många centrar som är det. Men jag har också spelat som ytterforward, så vilken position som helst som är bra för laget där tränaren känner att han kan använda mig på bästa sätt. Skulle ändå säga att jag är ganska stark i mitten eftersom jag vill att tro att min starkaste tillgång är mitt spelsinne där jag skapar offensiven mestadels omkring mig. Jag är mer av en passare än en skytt, men får jag ett läge så går jag ju för det såklart. Men som sagt, jag spelar där de tycker jag gör mest nytta för laget. Mitt mål är att själv bli en bättre hockeyspelare och samtidigt hjälpa laget och därmed också göra alla supportrar glada. Det är ju ändå för dem vi spelar, avslutar Tomášek.

Rickard Wallin om Tomášek:
– Först och främst är David en spännande spelare och en lösning på centersidan, som vi tror ger oss ett annat element i vårt anfallsspel. Vid tycker han har många av de egenskaper som vi tittade på att addera till vår centersida. Han är en kreativ trots sin storlek och rightare och en duktig spelare i powerplay. Han har dessutom drivkraft att bli bättre och som mål att ta sig så långt han kan med sin hockey, och var väldigt sugen på att testa spel i SHL. Vi tror att vi har en miljö som gör att han kan utnyttja sina styrkor och göra både sig själv och oss bättre, avslutar Wallin. Kontraktet är skrivet på 1 år.

Säkra din plats i Löfbergs Arena - köp ditt Seriekort redan idag!

Stefan Eriksson