Emma Murén blir ny sportchef
Publicerad: 2023-03-15
Lagbygget
Uttåget från kvalet sved, men satsningen mot SDHL fortsätter i oförminskad styrka. Det med en ny sportchef, då Emma Murén kommer att kombinera tjänsten med fortsatt spel.

– Känner mig hedrad att ha fått frågan och är stolt över att ta det här uppdraget, säger hon.

Hon kom själv hem som en stjärnvärvning inför säsongen. En säsong där laget tog stora kliv, men där det slutade i kvalet. För att ta satsningen vidare blir nu Emma Murén anställd på heltid i en kombinationsroll som spelande sportchef i damlaget.

Hur ser sportchef Muréns planer ut för nästa säsong?
– Det är framförallt att behålla spelare, speciellt stommen som vi har haft i laget. Lyckas vi med det så har vi ändå en bra grund att bygga på. Sen behöver vi den här lilla extra spetsen som vi alltid har pratat om, den här lilla måltjuven som kan göra skillnad. Det var det vi saknade lite nu i slutspelet, säger hon.

Murén var en av flera med SDHL-rutin som värvades till den här säsongen. De behöver bli fler enligt den nya sportchefen.
– Så är det. Det är ju SDHL-rutinen som vi behöver få in ännu mer. Vi som kom in lyfte väl laget, men ingen av oss är väl någon utpräglad ”sniper”. Vi behöver den här lilla extra måltjuven, för det var det vi saknade nu i slutspelet. Vi hade mycket skott men gjorde för få mål, menar Murén.

Hur kommer du att lägga upp jobbet framöver?
– Framförallt att försöka hitta spelare till lagbygget och bygga vidare på, som jag sa förut, vårt egna och sen hitta de här spetspelarna som kan göra skillnad i längden.

Din egen rutin och kunskap om SDHL efter att ha spelat där länge. Hur värdefull kan den bli i din nya roll?
– Jag har ju spelat i nio år på högsta serien, så jag tror att jag kommer ha mycket i ryggsäcken där. Jag vet lite hur man vill ha ett lag när man själv spelar också. Sen är jag också väldigt, vad säger man, mån om hur personen mår. Jag ser inte bara hockeyspelaren, utan ser också hur personen trivs, hur den ska kunna må så bra som möjligt för att kunna göra bästa möjliga jobb

Hur ser din strategi ut när det kommer till truppen?
– Vi vill ju ha in bra personer som är lika bra på isen som de är lika bra utanför isen, som kan bidra mycket utanför också. Sen vill jag ha ett hårt jobbande jobb med en förstalina som är topp. Vi behöver också få upp bredden i truppen.

Hur går tankarna just nu?
– Jag har nog tänkt en hel del sedan jag fick erbjudandet. Sen har jag väl några namn som jag håller på att prata med redan så jag tror det kommer bli riktigt bra, avslutar Murén.

Stefan Eriksson, Färjestad BK