"Linkan" nöjd tvåmålsskytt
Publicerad: 2022-10-01
Eftersnack
Efter fem spelade matcher stod Michael Lindqvist "bara" noterad för ett mål. Men i den sjätte borta mot Timrå ökade han på målskörden rejält efter sina två fullträffar vid 4-2-segern.
– Visst är det skönt att få utdelning på alla lägen, säger "Linkan".

Kedjan med Victor Ejdsell som center mellan Michael "Linkan" Lindqvist och Marcus "Lilliz" Nilsson var klart bäst i matchen när Färjestad vann borta mot Timrå med 4-2. "Linkan satte två mål, "Lilliz" gjorde ett och Ejdsell spelade fram till alla tre målen. – Lite nykomponerat, men vi gör en bra match. Skönt att bidra till att vi vann, säger "Linkan.
Vad säger du om dina mål, som betydde 2-1 och 3-1?
– Första målet så fick jag en väldigt bra passning från Victor, säger "Linkan" som till synes ganska enkelt kunde trycka upp pucken högt på den bortre stolpen.
– Vid andra målet så såg jag att backen började åka framlänges och blev lite stressad. Jag siktade där men det är inte alltid den går in.
Pucken satt precis över målvaktens högra benskydd och den pucken vill nog gärna Timråmålvakten Jacob Johansson ha tillbaka. Det var utan tvekan en målvaktstabbe.
Som van målskytt måste det vara skönt att få göra två mål?
– Klart det är men det viktigaste är att vi vann. Men visst är det skönt att få utdelning på alla lägen, säger 28-åringen.
– Men tre poäng är det viktigaste!
Ni hade stabilare spel, var effektivare och hade bra powerplay/boxplay idag?
– Allt var väl bättre än senast, även om vi hade bra perioder mot Skellefteå också, tycker "Linkan".
– Men idag var vi effektiva från start och fick några mål att gå på, så det var skönt.
Och målvakten Matt Tomkins var väldigt bra mellan stolparna idag.
– Ja, Matt var grym, han ger oss trygghet där bak, väldigt bra.
Speciellt i andra delen av mittperioden när Timrå tryckte på var Tomkins formidabel.
– Han var suverän, han är en matchvinnande målvakt så det är skönt att ha honom därbak.
Välbehövligt med en seger efter tre raka förluster.
– Viktig seger, såklart, vi börjar bra och de första trettio minuterna gör vi en väldigt bra match, säger han.
– Sista tio i andra var det lite för mycket spel fram och tillbaka för att vi ska vara nöjda.
– I stort är vi väl nöjda med spelet även om det alltid finns saker att förbättra.

Färjestad satte sig på bussen för hemresa vid 19-tiden.
– Sju timmar "gnugg" bara, ler han.
4-2-segern underlättar väl en hel del, hoppas vi.