FBK föll tungt hemma mot AIK
Publicerad: 2020-09-15
Försäsong
Färjestad BK - AIK 3-5 (0-2, 1-1, 2-2). Precis som förra veckan mot AIK hamnade FBK i 0-2-underläge men till skillnad från då så klarade de grönvita inte att vända till seger. AIK var betydligt effektivare och vann rättvist mot ett slarvigt FBK.

Första perioden

Hemmalaget inledde piggast och fick ett powerplay men utan resultat. AIK verkade få energi av att ha klarat spelet med en man mindre och när FBK drog på sig två snabba utvisningar fick Stockholmarna spela fem mot tre i 1:40. Efter lite positionsspel och snabba passningar kunde Niclas Heinerö slå in pucken i öppen kasse på den bortre stolpen bakom en chanslös Arvid Holm i FBK-målet.
Inte nog med det, ett par minuter senare kunde Jacob Svensson åka in mot ett pasivt hemmaförsvar och trycka in 0-2-pucken bakom en skymd Holm.
FBK fick inte ordning på spelt mot aggressivt spelande AIK och det var 0-2 i paus efter blygsamma 4-6 i skott.

Andra perioden

FBK gick till anfall direkt men åkte på en spelvändning där Niclas Heinerö kunde trycka in pucken. 0-3 efter bara 46 sekunder!
Hemmalaget var konfunderat men hade lite bättre fart i skridskoåkningen och bättre passningsspel. 17-årige debutanten Lucas Forsell fick en fin chans att reducera på Gustav Rydahls inspel. I femte minuten kom äntligen reduceringen och det var en egen uppåkning på vänstersidan av backen Albert Johansson som resulterade, han pricksköt in 1-3-pucken i det bortre krysset.
FBK hade två chanser i numerärt överläge och hade lägen att trycka in pucken men Edvin Olofsson i AIK-kassen höll tätt. AIK hade också flera möjligheter att öka på sin ledning men även FBK-målvakten höll tätt. 1-3 i paus efter 15-7 i skott i FBK-favör.

Tredje perioden

FBK höjde tempot och kom till mer anfallsspel än i de första två perioderna. Men efter fyra minuters spel blev det en rörig situation vid FBK-målet och Anton Holm kunde trycka in 1-4 högt när FBK-målvakten inte hann tillbaka.
Ett powerplay skulle dock ta tillbaka tvåmålsunderläget, Victor Ejdsell fick sikta från halvdistans och satte pucken i vänsterkrysset.
Glädjen blev inte långvarig då Oliver Wahlstrom lurade FBK-försvaret så det sjöng om det och enkelt lyfte in 2-5 i elfte minuten.
Jacob Peterson åkte på en tuff tackling i ryggen och utgick samtidigt som AIK´s Jacob Svensson fick matchstraff. Långt powerplay för FBK som även fick spela fem mot tre. Då kom 3-5 genom Victor Ejdsell som sattes upp för skottgång på gång.
Men närmare kom inte FBK trots att man plockade ut målvakten sista två minuterna och hade en del lägen, AIK-målvakten spelade mycket bra.

3-5 innebär revansch för AIK som föll på Hovet för en vecka sen då FBK vann med samma siffror. AIK mer fokuserade och hade bättre linjer i sitt spel. FBK slarviga, temposvaga och nonchalanta långa stunder. Men ett dåligt genrep betyder bra premiär, eller?