Färjestad avgjorde i sjätte perioden
Publicerad: 2019-03-30
Matchreferat KV5
Färjestad BK - HV71 3-2 (0-0, 0-1, 2-1, 0-0, 0-0, 1-0). HV tog ledningen men FBK vände i andra perioden. HV kvitterade med 20(!) sekunder kvar av ordinarie matchtid och matchen gick till en lång förlängning. Först i tredje förlängningsperioden kunde Oskar Steen smälla upp segerpucken i vänsterkrysset.

Första perioden

Hemmalaget drev upp tempot direkt från start, spelade med snabba passningar och med ett aggressivt spel över hela isen. Man ägde mycket puck och hade en hel del tid i anfallszonen men HV försvarade sig bra och höll motståndarna mestadels på utsidan.
Markus Nilsson fick första målchansen fri på högersidan men Jonas Gunnarsson räddade. Ett par minuter senare sköt Jesse Virtanen direkt men tätt utanför. I elfte minuten kom Michael Lindqvist fri men HV-målvakten var följsam och höll tätt.
Gästerna hade sitt första skott på mål efter 11:26, FBK-målvakten räddade enkelt. I trettonde minuten kom Marcus Ljungh fri för HV men Markus Svensson styrde pucken över mål.
Det var mållöst i paus efter 8-4 i skott.

Andra perioden

Gustav Rydahl åkte in fri från högerhörnet, drog målvakten men pucken smet utanför stolpen i andra minuten. I nästa HV-anfall kom istället 0-1 då Sebastian Wennström tryckte upp pucken i det bortre krysset från halvdistans.
FBK fick ett powerplay men skapade inga vassa målchanser. HV var nära att utöka ledningen i tolfte minuten när pucken ändrade riktning på domaren och Daniel Gustafsson fick friläge men pucken tog i utsidan av målramen vid isen. När samme Gustafsson blev utvisade var det nytt powerplay för FBK men skotten räddades av HV-målvakten.
Det var nu ett ställningskrig där FBK försökte offensivt men HV försvarade sig bra och kontrade farligt.
Michael Lindqvist sköt i vänsterstolpen i näst sista minuten, pucken vill bara inte in i målnätet för "Linkan". Ett grovt felpass av FBK-back gav friläge för Simon Önerud i slutsekunderna men HV-forwarden sköt över.

Tredje perioden

FBK fick ett powerplay efter bara 14 sekunder och kvitteringen satt omgående. Marcus Nilsson dribblede sig igenom och sköt, Gunnarsson räddade men pucken for ut till höger där Michael Lindqvist hade nästintill öppet mål. 1-1!
HV fick nästa numerära överläge och kom nästa mål - för Färjestad! Linus Johansson fick friläge och lurade HV-målvakten rejält. 2-1 kom efter 4:49 och FBK hade vänt.
Målen gav enorm energi åt FBK som nu tog över kraftigt med hjälp av en lyrisk hemmapublik i ryggen. HV hade svårt att få till något offensivt, FBK fick fina kontringslägen där Jesper Olofsson hade ett nytt stolpskott via HV-målvakten med fem minuter kvar.
HV plockade ut målvakten med 1:23 kvar och fick in kvitteringen med 20 sekunder kvar. Sebastian Wännström sköt från blålinjen och pucken styrdes på Linus Johanssons knä, vilket ställde Svensson i FBK-kassen.

Fjärde perioden

HV inledde bäst med fart och hade flera bra avslut som Svensson rädadde. Efter fyra minuter drog gästerna på sig en 2+2 minuters utvisning för en hög klubba och FBK fick en gyllene chans att avgöra. Man bombarderade HV-målvakten med skott utan att få in pucken.
HV fick nästa chans i spel med en man mer men FBK stod upp bra. I spel fem mot fem fick Alexander Johansson ett gratisläge i trettonde minuten men sköt över.
Minuten senare sköt Jens Westin in avgörande 3-2 - trodde alla, HV-spelarna lämnade t o m isen, men efter vidokoll dömdes målet bort då FBK-spelare stört HV-målvakten.
Hemmalaget låg på och Jesper Olofsson hade ett nytt stolpskott i slutminuten.

Femte perioden

Joakim Andersson fick fritt framöfr FBK-kassen efter dryga minuten men Markus Svensson räddade starkt.
FBK var spelförande men när man drog på sig två(!) raka utvisningar med får många spelare på isen osade det hett. HV hade bra tryck, Andreas Thuresson hade bästa chansen men sköt över. Ett uppoffrande spel av hemmalaget och en starkt målvakt klarade av läget.
I spel fem mot fem böljade spelet rejält men det var två slitna lag, man värnade mest om sin egen defensiv och så många vassa målchanser vaskades inte fram. Avsluten som kom räddades av två mycket bra målvakter.

Sjätte perioden

Jesper Olofsson försökte med en fräckis efter två minuter köksvägen men HV-målvakten stängde igen efter isen. Joakim Nygård hade nästa läge med en backhand mot första krysset men Gunnarsson räddade igen.
FBK fortsatte att trumma på och Theodor Lennströms inbrytning var nära men HV-målvaktens räddning längs isen var av högsta klass.
Avgörandet kom efter 17:01 när HV passade fel och Oskar Steen ren i mitten kunde smälla upp segermålet i vänsterkrysset!!!

En gastkramande rysare som varade i 117:01, den näst längsta slutspelsmatchen i SHL/Elitseriens historia.

Webredakt Hans-Göran Bäckström