Ejdsell tvåmålskytt mot Malmö
Publicerad: 2022-02-03
Eftersnack
Färjestad stod för en stark laginsats när man vann borta mot Malmö med 5-1. Gladast på bussen hem var nog Victor Ejdsell som haft en trög säsong hittills. Ejdsell stod före både 3-1 och 4-1 i tredje perioden och det avgjorde matchen.
– Ja, det var inte igår, så jäkla skönt, säger tvåmålsskytten.
– Det har varit tufft för egen del, jag vill vara på en annan nivå än jag varit.

När jag får tag i Victor Ejdsell sitter de redan på bussen för en lång resa hem från Malmö till Karlstad. De lär inte vara hemma förrän väldigt sent i natt.

Väldigt mycket enklare att bussa hem efter 5-1-segern?

– Ja, verkligen, jäkligt skönt med tre pinnar, säger Victor Ejdsell.

Ni fick en kalasstart med 1-0 efter 1:13 i första perioden?

– Ja, det är klart men ändå tycker jag att Malmö gör det rätt bra i första perioden och skapade många bra lägen, Dominik (Furch) står på huvudet och räddar oss verkligen där, säger Victor.
– Sen tycker jag att vi steppar upp i andra och tredje, vi gör det som krävs och jobbar hårt.

Ni spelade mycket bättre och mer som ett lag ikväll jämfört med Skellefteå senast.

– Det var mer lugn i grejerna idag, även om de hade lite chanser så tycker jag att ändå att vi försökte åka skridskor och sätta press, tycker FBK-centern.

Målvakten Domink Furch´s grymma räddningar ger er också en väldig trygghet?

– Ja, han har varit helt otrolig, hela laget får ett lugn på grund av att han är så skicklig och tar så ¨mycket mer än vad han borde, berömmer Victor.
– Han visar vilken klass han håller och den är skyhög!

Dags för ett treårskontrakt på Furch?

– Ja, haha, då tror jag att det är många som blir glada, skrattar Victor.

Efter Göranssons 1-0 i första perioden, på passning från Ejdsell, var det Daniel Vikstens 2-1 i andra perioden viktigt. Ett kanonskott rakt upp i högerkrysset!
– Otroligt bra, han skjuter stenhårt och siktar fruktanvärt bra i de lägena, säger Victor.
– Ett psykologiskt mål när de (Malmö) dominerat och haft läge på läge i en minut, tufft för dem och jäkligt skönt för oss.

Du fick äntligen göra mål igen, inte bara ett mål utan två?

– Ja, det var inte igår, så jäkla skönt, säger 26-åringen som haft en trög säsong.
– Det har varit tufft för egen del och jag har jobbat extra för att komma igång. det har varit lite fram och tillbaka i olika liner men jag vill vara på en annan nivå än jag varit.
– Jag måste upp i produktionen och vill vara den som skapar, så de målen är otroligt bra för min egen självkänsla.

Vad säger du om ditt 3-1 i powerplay?

– Jag kommer in mot mål och Danne (Viksten) och (Joakim ) Nygård ser mig tidigt. Danne spelar ner snabbt till Nygård som spelar in till mig. Det var bara att vispa till och det var ett viktigt mål i matchen, ett bra powerplaymål, säger han.

4-1 var ett otroligt hårt backhandskott rakt upp i första krysset.

– Haha, ja, jag kommer nog aldrig mer göra ett så hårt backhandmål, den satt verlkigen där den skulle, tycker Vicktor.
– Jag såg tidigt att backen kom på mig, försökte lugna ner situationen innan jag sköt. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att den skulle sitta där den satt, jag gör nog inte om den på tusen försök.

Hur är det att spela center igen?

– Lite kul men annorlunda. Jag har ju spelat ytterforward i mer eller mindre tre säsonger, så blir det annorlunda. Man måste tänka lite mer och tänka på att man ligger rätt, man har ett större defensivt ansvar, säger Victor.

Väldigt lyckat för dig att spela center idag, två mål och en passningspoäng?

– Haha, ja det var en gedigen match och otroligt skönt för både min egen del och för laget.

En väldigt viktig FBK-seger efter två raka förluster?

– Ja, ska man hålla sig kvar i top-6 i tabellen så måste man vinna mot de som är nedanför i tabellen, så det var en otroligt viktig seger.

Nu väntar ett 12 dagar långt OS-uppehåll för laget. Hur ser upplägget ut?

– Vi får väl ledigt i helgen och sen kommer vi att träna ganska hårt nästa vecka. Sen blir det väl en ledig helg innan vi tränar igen. Det är ju få tillfällen att träna riktigt hårt och det gäller att försöka bli lite fräscha inför det som komma skall. Sen är det Frölunda borta som gäller.