Färjestad körde över HV71
Publicerad: 2019-02-15
Matchreferat
Färjestad BK - HV71 6-2 (1-1, 4-1, 1-0). FBK stod för ett nytt målkalas när man mötte HV71. Målrycket kom i andra perioden när man gick från 2-1 till 5-1 på knappt två minuter. Marcus "Lilliz" Nilsson blev tvåmålsskytt när han gjorde FBK´s första och sista mål.

Första perioden

Efter en relativt jämn inledning där inget av laget ville släppa till något bakåt så började FBK rada upp heta målchanser. Jesper Olofsson, Gustav Rydahl, Carl Jakobsson och Alexander Reichenberg hade öppna lägen men HV-målvakten Jonas Gunnarsson spelade mycket bra och räddade allt.
Mitt i hemmapressen kom en spelvändning och HV-backen Mikko Lehtonen sköt från halvdistans. Pucken styrde turligt på Theodor Lennström och for in mellan benen på Markus Svensson i hemmamålet.
Hemmalaget fick matchens första powerplay och då kom kvitteringen. Joakim Nygård sköt ett skott som Gunnarsson halvräddade och Marcus Nilsson kunde slå in returen i öppet mål från liten vinkel.
FBK hade en trippelchans för Christoffer Bengtsson, Reichenberg och Jakobsson men HV-målvakten räddade med tur och skicklighet.
Anton Bengtsson hade HV´s bästa målchans i perioden men Svensson räddade med axeln.

Andra perioden

Det var obytta roller i den andra perioden där HV71, delvis med hjälp av två powerplay, styrde spelet och skapade målchanserna. Nu var det Svensson i hemmamålet som spelade på topp och gjorde ett antal fina räddningar. Mot mitten av perioden hade HV ett flera minuter långt anfall där FBK gick på knäna innan Svensson blockerade.
Därför kom 2-1 i elfte minuten lite överraskande då Jesse Virtanen kyligt höll i pucken och serverade Daniel Viksten öppet mål.
Sen kom rena målexplosionen.
– 3-1 (15:26) när Joakim Nygård styrde in Virtanens backskott.
– 4-1 (16:08) när Johan Ivarssons backskott gick in bakom en skymd HV-målvakt.
– 5-1 (17:19) när Oskar Steen lurade HV-målvakten i sidled.
Tre mål på knappa två minuter!
HV lyckades dock reducera till 5-2 före paus när Joakim Anderssons skott styrde på FBK-backen Mikael Wikstrand och in i mål.

Tredje perioden

Den förväntade offensiven från HV uteblev, FBK var helt enkelt för bra. Hemmalaget styrde och ställde och 6-2 kom i åttonde minuten efter ett monsterbyte av Rydahl, Steen och Nilsson. Den sistnämnde kom nära mål och lyfte upp pucken i nättaket, hans andra mål ikväll!
Nu var matchen definitivt avgjord och resten av matchen blev mest en transportsträcka mot slutsignalen.

En ny, stark laginsats där FBK, förutom första tio minuterna i andra perioden, var det klart bättre laget och man vann ytterst rättvist. Segern innebär att man på nytt går upp i serieledning på bättre målskillnad än Luleå.