FBK föll i hemmapremiären
Publicerad: 2020-09-26
Matchreferat
Färjestad BK - Brynäs IF 3-5 (2-2, 1-1, 0-2). Efter öppet och underhållande spel stod det 2-2 efter första perioden. Andra blev tätare och det var 3-3 inför den tredje där Brynäs tidigt fick in 3-4-pucken. FBK jagade ny kvittering men det slutade med 3-5-målet i tom kasse.

Första perioden

Det var öppna spjäll från start i vad som skulle bli en målrik period. FBK-utvisning i tredje minuten omvandlades till 0-1-mål av gästernas Emil Molin som direktsköt mellan benen på Henrik Haukeland i hemmamålet.
Färjestad tog kommandet under kommande minuterna och 1-1 kom rättvist. Daniel Viksten, vem annars, sköt in pucken bakom en skymd Samuel Ersson, Vikstens fjärde mål för säsongen.

Historien upprepade sig efter elva minuter. Nytt powerplay för Brynäs, Patrik Berglund får ett backskott på sitt benskydd och styrningen ställer FBK-målvakten helt.
Bara 5(!) sekunder senare kommer 2-2. Vunnen tekning efter 1-2-målet för FBK, Michael Lindqvist avancerade in i anfallszonen och sköt ett skott som gick in via Brynäsmålvaktens plock.
Det var öppet spel och målchanser åt båda håll resten av perioden men 2-2 stod sig. Tyvärr lämnade kapten Gustav Rydahl isen efter att ha tagit emot en tuff tackling.

Andra perioden

Spelet förändrades kraftigt då det var tätare och tightare och mindre ytor. Brynäs fick sitt tredje powerplay men nu klarade FBK av underläget.
Lagen tog ut varandra och höll motståndarna på utsidan. Skotten var snåla 3-1 efter 16 minuters spel. Då fick FBK sitt första powerplay och det resulterade då Jacob Nilsson pricksköt in pucken mellan benskydd och plock på Ersson.
FBK-keepern Haukeland gjorde en makalös sidledsräddning i nästa byte på John Nybergs direktskott.
Men med minuten kvar kunde inte ens Haukeland stå emot då Brynäs kom två mot en och Patrik Berglund kunde sätta 3-3 på sin egen retur.

Tredje perioden

Ett väldigt aggressivt FBK klarade ut ett numerärt underläge men i anfallet efter man blivit fulltaliga kom 3-4 ändå. Daniel Mannberg kunde enkelt lägga in en retur då Haukeland inte hann över i sidled efter att ha räddat första skottet.
FBK hade lite svårt att få till spelet, Haukeland gjorde några riktigt fina räddningar, och tog timeout efter sju minuter.
Hemmalaget fick mer och mer av spelet mot slutet och den gyllene chansen med sex mot fyra med 2:29 kvar.
Tyvärr slutade det med 3-5 i baken när Linus Öhlund satte pucken i öppen kasse och matchen var förlorad för FBK.