18-årige Lucas Forsell målskytt mot Frölunda
Publicerad: 2022-02-15
Eftersnack
Det började bra borta mot Frölunda när Lucas Forsell stänkte upp 1-0-pucken i nättaket.
– Jag såg luckan där över axeln där på första stolpen, fick på ett bra skott, säger 18-åringen som nyligen skrev ett rookiekontrakt med Färjestad.

Det var tuffa förutsättningar inför bortamötet mot Frölunda när man saknade fyra centrar, Gustav Rydahl, Jacob de la Rose och Linus Johansson i OS och Martin Johansson på hemmaplan.
– Tunga tapp, tre landslagscentrar och en rutinerad Martin på det, det är svårt att ersätta dem, säger Lucas Forsell.

Vad sa ni inför matchen med dessa förutsättningar?

– Att vi skulle matcha deras intensitet, de brukar komma ut ganska hårt men jag tyckte att vi kunde matcha dem fram till vårt 1-0-mål, säger Lucas.

Vad säger du om målet?

– Jag såg luckan där över axeln där på första stolpen, fick på ett bra skott.
Pucken satt stenhårt i första krysset, rakt upp i nättaket, ett klassmål!
– Sen tycker jag att vi klappade ihop lite, de fick långa anfall på oss, jag vet inte riktigt vad som hände där, säger 18-åringen som nyligen skrev ett rookiekontrakt med FBK.
– Det var först i tredje som vi gav det en chans och ryckte upp oss.
Det var 5-2 för hemmalaget inför tredje perioden när FBK recducerade två gånger genom Michael Lindqvist och Per Åslund. Åslund, som styrde Forsells skott i mål.
– Lite turligt, jag skjuter och han styr in den. Det var skönt att få det målet, vi kände att vi hade lite hugg på dem men men tyvärr räckte det inte hela vägen, säger han.

Hur funkade det att spela med Åslund och Oscar Lawner?

– Jätteroligt, vi har bra kemi, hittar varandra bra och är intensiva, det var kul!

Det var nästan tolv tusen ikväll i Scandinavium, hur var det efter sparsamt med publik i spåren av covid-19?

– Det var kul, det var bra tryck och kul att se en hel del Karlstadsbor som letat sig hit, säger Lucas.
Jo, det bor en hel del värmlänningar i Göteborg också och de brukar möta upp när rivalerna möts.

Lucas Forsell gjorde ikväll sitt andra mål i sin hittills korta SHL-karriär men FBK har förlorat båda matcherna där han blivit målskytt.

Tredje gången gillt nästa gång i en segermatch?

– Ja, vi får hoppas det, det är på tiden att få göra ett mål när vi vinner.

Malmö hemma på torsdag, inför hemmapubliken, hur känns det?

– Jag ser fram mot det jättemycket, det är jättebra inramning i Löfbergs och med publiken i ryggen ska det bli en jäkla fest, hoppas jag.