Rutinerad center till Färjestad BK
Publicerad: 2019-05-20
dam
Färjestad BK fortsätter att förstärka upp damlaget. Den SDHL-meriterade centern, Sandra Hedberg, ansluter till truppen.

– Jag vill hjälpa till och få upp Färjestad i SDHL. Det är på tiden att det sker, säger hon.

Hedberg, med rötterna i Kristinehamn, kommer från en stark säsong i Björklöven i norrettan. På 17 spelade matcher noterades hon för 24 poäng (15+9).
– Tycker väl själv att jag skulle ha gjort fler poäng, men jag fick också uppdraget att vara lagkapten med allt vad det innebar så jag är nöjd ändå med vad säsongen gav, säger hon.

Med 5 säsonger i HV71 har hon på distans följt Färjestads kamp för at ta sig upp i SDHL. En kamp hon nu väljer att bli en del av.
– Nu ska vi upp, så är det bara. SDHL behöver de starka klubbarna i ligan och Färjestad är definitivt en klubb som ska vara där, säger hon.

Som värmländska i förskingringen har hon, likt många andra i samma situation, hoppats på att Färjestad ska klara kvalet och ta steget upp. En möjlig ”proppen ur” med hemvändande värmländskor kanske står på tapeten vid ett sådant scenario.
– Jag tror att det kan bli så. Vi är ju några värmländskor som spelar i andra klubbar, men som kanske mest av allt vill spela i Färjestad. Det ser man ju även i herrlaget, att Färjestad gärna vill ha så mycket hemvävt som möjligt. Om vi går upp så tror jag att det finns en del som faktiskt kommer att bli sugna på att flytta hem, menar Hedberg.

Hon kommer in i Färjestad med en hel del rutin. En rutin som kommer att bli värdefull nästa gång kvalet står för dörren.
– Så är det. Det känns redan nu som om gruppen kommer att få en höjning i kompetens och att vi med lite rutin kan komma in med lite nya influenser när det kommer till tankesätt och hur vi måste ta oss an de olika uppgifterna. Det är en sak att spela serien och en helt annan i kvalet där motståndarna är så mycket bättre, särskilt de som kommer från SDHL. Det är ett oerhört glapp mellan serierna, men vi ska ta oss dit. Jag känner också en stor tillit till Färjestad som förening som tar steg hela tiden i att ge damhockeyn bättre förutsättningar. Inget går på en natt, men det händer saker hela tiden vilket är inspirerande.

Damchefen Bo "Kulon" Lennartsson är nöjd med nyrekryteringen.
– I Sandra får vi en erfaren och lojal spelare som kan producera poäng. Vi är glada att Sandra återvänder till oss och Värmland igen, säger han.

För Sandra och hennes nya lagkamrater finns bara en sak i sikte.
– Ja, så är det. Vi ska upp!