Härlig FBK-revansch mot Frölunda
Publicerad: 2019-11-30
Matchreferat
Färjestad BK - Frölunda HC 4-1 (1-1, 2-0, 1-0). Det bjöds på högklassig och underhållande hockey när ärkerivalerna möttes inför en fullsatt arena. FBK var det effektivare laget och gick upp till 3-1 i andra perioden. Backen Vojtech Mozik spikade sen slutresultatet till 4-1 med fyra minuter kvar.

Första perioden

Färjestad startade i en enormt tempo och tog ledningen i andra minuten. Oskar Bäck var nära målet och spelade kallt snett bakåt till Daniel Viksten. Viksten hade backhandläge men höll kallt i, fintade bort Niklas Rubin helt och la in pucken bakom Frölundamålvakten. 1-0!
Hemmalaget fortsatte att trumma på och hade flera riktigt fina lägen att öka på ledningen men Rubin räddade närskottet från Gustav Rydahl och Jesper Olofssons stenhårda handledsskott.

Efter nio minuter åkte FBK en utvisning och då kom kvitteringen. Linus Fagemo sköt från halvdistans och pucken letade sig in på Arvid Holms plockhandssida.
Målet gav energi åt bortalaget som var nära att ta ledningen när Rhett Rakhshani hade fritt nära mål men FBK-klubba kom emellan.
FBK åkte på en ny utvisning men jobbade bort de två minuterna perfekt, inte ett Frölundaskott på mål.

Andra perioden

Hemmalaget inledde precis som i första perioden, med ett tidigt mål. Vojtech Mozik sköt från höger och pucken studsade i kortsargen ut till Martin Johansson på andra sidan. Johansson sköt ur minimal vinkel och Rubin hann inte över, 2-1 efter 2:01!
Frölunda hade sen flera lägen till kvittering, Jacob Peterson träffade vänsterstolpen och Ryan Lasch var helt fri nära mål men Holm räddade närskottet. I mitten av perioden träffade Johan Sundström ribbans överkant när Frölunda haft ett riktigt långt anfall.
FBK hade dock den effektivitet som Frölunda saknade och Victor Ejdsell kunde smälla in pucken mellan benen på Frölundakeepern i trettonde minuten, 3-1!
FBK fick sen sitt första numerära överläge en utan resultat. I absoluta slutsekunderna fick Per Åslund ett friläge och stressade iväg ett slagskott men nu räddade Rubin.

Tredje perioden

FBK spelade på sin tvåmålsledning och gjorde det bra när man höll motståndarna på utsidan. FBK hade sina kontringslägen och efter halva perioden var skotten 8-2, vilket visade att hemmalaget gjorde ett bra jobb så långt.
FBK fick också ett numerärt överläge och det var nära hemmamål flera gånger om men 3-1 stod sig.
Frölunda hade inger mer växel att lägga i utan backen Vojtech Mozik kunde skicka in 4-1-pucken, hans första mål i FBK-tröjan.

En stark seger för FBK i en väldigt underhållande match och man tog därmed revansch för förlusten nere i Göteborg i CHL.