Två nya år för Carl Jakobsson
Publicerad: 2021-02-23
Lagbygget
Nästa pusselbit i kommande års lagbygge är på plats. Carl Jakobsson har fått sitt kontrakt förlängt med två år.

– Superkul helt enkelt, säger han.

Sportchef Thomas Rhodin har skött förhandlingarna med Jakobsson.
– Ja, av känd anledning är det lättast för alla parter att vi gör på det sättet. Med det sagt så är vi glada att kunna knyta upp Carl i ytterligare två säsonger. Det är en kille som varit hos oss sedan han var 15 år och vi ser en stor utvecklingspotential i honom. I junioråldern var han en pålitligt poängmakare och det vet vi finns kvar i honom, säger Rhodin och får medhåll av Jakobsson den yngre.
– Jo, man var väl mer i anfallszon på den tiden, skrattar han.

Allt sedan han tog sin plats i a-laget så har defensiven blivit något av Jakobssons paradgren. Något han tar en stolthet i.
– Jag tar den roll man tycker att jag ska ha. Som sagt så var jag mycket mer offensiv i junioråldern, men när jag kom upp i a-laget så är det mycket att lära sig det defensiva arbetet fullt ut. Har du inte det så kan man inte spela på den här nivån. Dessutom tycker jag att det har gått bra tillsammans med Bäck och Widerström. Man känner att man bidrar även om man inte syns så mycket i matchrapporterna, säger han.
{!A}

På senare tid har han dock fått en något mer offensiv omgivning i Olle Lycksell och Jakob Forsbacka-Karlsson. En kedja han trivs i.
– Jag har ju haft lite skadeproblem under säsongen, men allt sedan jag kom tillbaka och fått lira med Olle och ”Forsa” så har vi klickat i bra. Tycker att vi gjorde vår bästa match tillsammans senast hemma mot HV.

Antar att det var kul att vara inblandad i det avgörande målet

– Jovisst, men det skulle aldrig ha behövt gå så långt. Den där matchen skulle vi ha stängt i andra redan så där är vi inte nöjda. Men jag skulle samtidigt ljuga om jag sa att jag inte var glad att få vara med och avgöra. Det var ju jättekul såklart.

Två nya år - hur ser du på framtiden?

– Jag ska fortsätta göra jobbet oavsett vilken ände på banan det är. Visst skulle det vara roligt att producera mer poäng, och jag vet att jag kan, men vi är ett lag och alla måste ta sin roll. Jag spelar där de vill att jag spelar, avslutar Jakobsson.
{!B}