J20 har spelat klart
Publicerad: 2019-03-23
Junior
Färjestads J20 har spelat färdigt. Det står klart efter att Linköping vunnit fredagskvällens andra möte i åttondelen och LHC tog därmed matchserien i två raka.

Det fanns goda förhoppningar om att kunna vända på matchserien efter hemmaförlusten i onsdags. Då LHC var rankade högre fick de också fördelen med både match 2 och eventuellt match 3 på hemmaplan i Stångebro.

Efter en jämn mållös första period, där LHC vann skotten med 10-6 fick så Färjestad en gyllene chans att ta tag i matchen i inledningen av den andra. Två hemmautvisningar i ganska tät följd, men där Färjestad inte lyckades förvalta läget. Istället stack LHC upp och satte matchens första mål - det med en man mindre på isen.

I den tredje perioden blev det en rejäl jakt på kvitteringsmålet. Åter fick man chansen i numerärt överläge men utan att lyckas. Pressen fortsatte dock och hemmalaget kände sig nödgade att ta en timeout med dryga fyra minuter kvar av matchen.

Färjestad plockade ut målvakten Filip Lindblad i slutskedet, men då hittade Petter Eklöf den tomma kassen och matchen var klar. LHC petade också in en tredje puck, även den i tom bur innan hesa Fredrik ljöd.

Surt slut för J20 som dock efter jul har gjort en strålande säsong.
– Jag tycker så synd om killarna. De gör en så ruskigt bra match och vi gör allt rätt utom mål. Det har grinat emot, motstuds i båda matcherna och karaktären, viljan, ja allt…killarna har varit grymma helt enkelt, säger en besviken men också något rörd tränare Andreas Johansson.

– Resan vi gjort under den andra halvan av säsongen är en fin resa. Det är svårt att hitta ord nu, men killarna har gjort det grymt bra. Alltid svår att sia, men hade vi tagit oss förbi storfavoriterna Linköping hade det varit helt klart intressant att se vad det här gänget hade kunnat uträtta. Men men, that's life, säger Johansson.

MATCHFAKTA

LINKÖPING HC - FÄRJESTAD BK
3-0 (0-0, 1-0, 2-0)
Mål, LHC: Ludvig Östman, Petter Eklöf, Christoffer Rapp.
Skott: 38-23 (10-6, 16-7, 12-10)
Utv, LHC: 7x2. FBK: 2x2
Publik: 271