Färjestad föll tungt mot Skellefteå
Publicerad: 2021-12-02
Matchreferat
Färjestad BK - Skellefteå AIK 3-6 (2-1, 0-2, 1-2). FBK inledde bra och hade 2-1 efter första perioden. Men i den andra vände Skellefteå till 2-3 och i den tredje rann det iväg till 3-6, de sista två målen i numerärt överläge.

Första perioden

Som alltid när Skellefteå är på besök är det hög fart och svängigt spel som gäller. Inget av lagen skapade dock något av värde innan FBK fick ett powerplay i åttonde minuten. Hemmalaget spelade faktiskt ganska bra och hade flera bra avslut men inget mål.
Ledningsmålet kom efter halva perioden istället och var av den märkligare sorten. Albert Johansson kom mitt i anfallszonen och sköt men klubban gick av och pucken gled mot mål. Skellefteåmålvakten Strauss Mann blev lite ställd och halvräddade men Melker Karlsson körde in pucken i nät i röran framför mål. 1-0 efter 10:28.
Kvitteringen kom efter knappa fjorton minuter då Tom Kühnhackl bröt sig förbi på högerkanten och kyligt lyfte upp pucken i nättaket.
Dryga minuten senare var det dags igen, FBK´s Gustav Rydahl vann en tekning i anfallszonen och Joel Nyström skickade in pucken mot mål, Mann var helt skymd och pucken damp in i mål.
Gästernas Linus Karlsson hade ett par fina lägen i perioden men Henrik Haukeland räddade starkt.

Andra perioden

FBK inledde i ett numerärt underläge från första perioden men redde ut det bra. Men i bytet senare blev det rörigt i egen zon, Rickard Hugg fiskade upp pucken och tryckte upp pucken i nättaket från halvdistans.
Hemmalaget skapade en hel del bra lägen men Strauss Mann i bortamålet spelade mycket bra och tog allt.
Efter tretton minuter kom istället 2-3 då Oscar Möller sköt från högersidan och en skymd Haukeland kunde bara konstatera att pucken satt vid den bortre stolpen.
FBK jagade kvittering, Gustav Rydahl var närmast på en retur, men man saknade effektiviteten.

Tredje perioden

Hemmalaget forstatte kvitteringsjakten men Skellefteå svarade med 2-4 genom Linus Lindström efter 5:32.
FBK svarade direkt, bara 16 sekunder senare kunde Lucas Forsell göra sitt första mål i SHL genom ett skott upp i nättaket i första krysset. 3-4!
Hoppet om poäng tändes men släcktes efter två hemmautvisningar. Skellefteå utnyttjade båda och drog ifrån till 3-6, vilket också blev slutresultatet.