"Pennan": – VI hade inte effektiviteten.
Publicerad: 2020-01-25
Eftersnack
Färjestad förlorade borta mot Linköping med 0-1 och när man släpper in bara ett mål brukar man plocka poäng.
– Vi hade chanser att kvittera men hade inte effektiviteten, säger FBK-tränaren Johan Pennerborn.

Det var tätt, intensivt och mycket kamp när Färjestad spelade borta mot Linköping. Hemmalaget hade förlorat tio raka matcher innan man vunnit de två senaste och ett pånyttfött LHC rivstartade matchen.
– Vi vet ju vart de kommer ifrån i tabellen och deras senaste matcher, säger Johan Pennerborn.
– Så det var väntat att de kom ut med bra fart.
FBK redde ut anstormningen och tog över spelet något i andra halvan av inledningsperioden.
– Arvid (Holm, målvakt) gjorde några bra räddningar och till slut tycker jag att första perioden är godkänd från vår sida, säger FBK-tränaren.

– I andra perioden är vi lite illa på´t, tappar markering och de gör målet. De får momentum av målet och vi tog timeout, säger "Pennan".
– Sen spelar vi upp oss och gör en del bra saker.
Det var ändå 1-0-ledning för Linköping inför sista perioden, vad sa ni i andra pausen?
– Att vi ändå hade skapat oss förutsättningar på bortaplan för att plocka poäng.
– Och vi skapade chanser för en kvittering men hade inte effektiviteten, säger "Pennan".
Linköping spelade fysiskt, det var hårda närkamper och lite smågrinigt ibland.
– Ja, det var lite slutspelskaraktär på matchen och då handlar det mycket om att inte bjuda motståndarna på något.
FBK tryckte på rejält för en kvitteringspuck men tunga LHC gjorde det svårt med fem man i hemjobbet och många spelare framför egen målvakt.
– Ja, men det gäller att ta kampen och ta sig på insidan men det lyckades vi inte riktigt med.

Det går inte att komma ifrån att Färjestad saknade några riktigt tunga pjäser idag. Marcus Nilsson, Victor Ejdsell och Michael Lindqvist är tre toppspelare i SHL, man kan inte avvara dem utan att det märks. Defensivt saknades också Vojtech Mozik.
– Så är det, det märks, men alla lag har perioder med skador och sjukdomar och vi spelar alltid med bästa laget för dagen, precis som alla lag i ligan.
Bäste spelare i dag?
– Arvid Holm, han gjorde en jättematch i målet!
– Han såg till att vi bara släppte in ett mål på bortaplan, då ska vi ta poäng men vi hade inte effektiviteten.

Det här var fjärde raka förlusten för FBK men Pennerborn vill inte säga att laget är i någon formsvacka.
– Nej, borta mot Brynäs blandade vi och gav men hämtade upp 0-3 till 3-3 innan vi förlorade i förlängningen.
– Borta mot Frölunda gjorde vi en mycket bra match och förlorade efter en individuell prestation. (Ryan Lasch avgjorde med sitt fräcka 3-2 mål när han stod bakom mål och vallade in pucken via FBK-målvakten).
– Mot Växjö i förrgår spelade vi väldigt bra i 55 minuter, hade 3-1 och skulle givetvis vunnit den matchen.
– Så formsvacka, nej, vi har ju inte blivit utspelade någon match och förlorat med 0-5.

– Av egen erfarenhet vet jag att alla lag har sådana här perioder, det går inte att tycka synd om oss själva utan det är bara spotta i nävarna och göra det hårda jobbet.