Säsongen över för Färjestad
Publicerad: 2020-02-23
damkval
Det ville sig inte. Efter att ha hämtat upp ett underläge 0-2 till 2-2 så kom nästa dråpslag i Malmös 2-3. En ledning som blev för mycket för hemmalaget som därmed har spelat klart för säsongen.

Den första perioden var inget som hemmalaget kan vara speciellt nöjda med. Skotten 4-15 speglar händelser och puckinnehav ganska tydligt. Det blev också Malmö som gjorde matchens första mål. En strulig situation runt buren där pucken helt plötsligt var ren och Amanda Andersson kunde enkelt förpassa den förbi Nana Fujimoto.

Den andra perioden började i ungefär samma stil. En ganska stark Malmöpress som också resulterade. 0-2 kom efter 3:38 och där och då såg inget ut att tala för Färjestad.
Efter hand ryckte de dock upp sig och i ett powerplay kunde Josefin Lindström skjta in både puck och ytterligare hopp. Ett snyggt skott från blå satt perfekt och otagbart i målvaktens högra kryss. Efter det så var Färjestad det bättre laget, och hade också ett flertal chanser innan pausvilan.

Kvitteringen kom med 13 minuter kvar och då kändes Färjestad som det bättre laget. Men Malmö lyckades ändå skapa någon form av momentum och i all hemmapress öppnade det sig ett friläge och ren från mittplan så tvekade inte Amanda Andersson utan satte pucken högt bakom Fujimoto i FBK-kassen.

En forcering var att vänta, och det kom också ett antal chanser. Malmö var dock snäppet vassare idag och kunde ta hem segern och därmed gå vidare i kvalspelet mot SDHL.

Fullständig matchfakta