FBK föll efter förlängning i Växjö
Publicerad: 2019-11-16
Matchreferat
Växjö LH - Färjestad BK 2-1 (1-1, 0-0, 0-0, 1-0). Växjö tog ledningen i första minuten och Jesper Olofsson kvitterade före paus. Växjö gjorde 2-1 i den tredje men Johan Ryno kvitterade med 2:49 kvar. I förlängningen missade FBK en straff innan Mika Koivisto avgorde för Växjö.

Första perioden

Växjö inledde bäst och fick utdelning i första matchminuten. Ilari Melart fick pucken i mitten och sköt ett skott som en delvis skymd Markus Svensson i FBK-målet fick se passera på klubbhandssidan.
Hemmalaget fick ännu mer energi och var aggressivare, intensivare och hungrigare i allt de gjorde. FBK fick inrikta sig på försvar långa stunder och när man väl fick tag i pucken orkade man inte riktigt gå till samlade anfall.
Markus Svensson såg till att hålla siffrorna nere innan FBK med fem minuter kvar lyfte upp spelet rejält. Man fick med sig en utvisning och då kom kvitteringen. Efter bra spel kunde Jesper Olofsson skjuta från halvdistans och pucken smet in mellan klubbarm och benskydd på Viktor Andrén i Växjö kassen.

Andra perioden

Det var grinigt i slutet på första perioden och det fortsatte i den andra. Det var mycket kamp och få målchanser. Färjestad tog över spelmässigt och hade några långa, tunga anfall med fina avslut men Andrén i hemmamålet räddade allt.
FBK fick ett numerärt överläge och spelade riktigt bra men fick inte in pucken.
I spel fem mot fem var det fortsatt bortalaget som skapade målchanser. Gustav Rydahl hade en dubbelchans och Jonathom Blum både skott och retur men returen gick utanför när Växjömålvakten var ur läge. Nära!

Växjö fick mest spela kontringsspel och hade några bra avslut men även Svensson i FBK-kassen var tät.

Tredje perioden

FBK hade flera chanser till ett ledningsmål i inledningen av perioden men utan resultat.
Istället kom 2-1 till Växjö efter 6:28 efter ett felpass av Blum i egen zon. Erik Josefsson kom fri mot FBK-målet och gjorde inget misstag.
Växjö var nära att öka på i nionde men Svensson räddade styrningen från Brendan Shinnimin. Pontus Holmberg missade också halvöppet mål minuten senare för Växjö.
Växjö fick till slut in pucken i mål men det dömdes bort då Shinnimin ansågs köra in både puck och målvakt.
FBK ökade trycket i jakten på kvittering sista fyra minuterna, samtidigt som Växjö backade hem och spelade på resultatet.
Med tre minuter kvar åkte sig Per Åslund halvfri på högerkanten, spelade över till andra sidan där Johan Ryno sköt direkt och det var 2-2 med 2:49 kvar!

Förlängning

FBK fick ett straffslag då Albert Johansson revs ner i friläge. Michael Lindqvist missade dock då hans backhand går över ribban. Istället kunde Miika Koivisto avgöra för Växjö efter 4:20 av förlängningen.

FBK fick därmed nöja sig med en poäng efter en match som kunde gått hur som helst.