Melart spräckte målnollan med kanonskott
Publicerad: 2018-12-30
Eftersnack
Färjestads backbjässe Ilari Melart är ingen van målskytt men mot Brynäs spräckte han säsongens målnolla med ett mäktigt slagskott som satt som en strut i målnätet bakom Brynäsmålvakten David Rautio.
– Fick en bra träff, kände direkt att det blev ett bra skott, ler Melart.

Pang, tjoff eller smack, kalla det vad ni vill men Ilari Melarts slagskott var stenhårt och satt som strut i målnätet bakom Brynäsmålvakten David Rautio.
– Fick en bra träff, kände direkt att det blev ett bra skott, ler Melart.
Kanonskottet betydde 2-2 i mitten av andra perioden och drygt fyra minuter in på tredje kom 3-2. Trodde alla, men målet dömdes bort för att Linus Johansson vidrört målvakten. Vad säger du om det bortdömda målet?
– Mål som borde vara ok men i den här ligan är det inte första gången de dömer bort ett sånt mål. Det var ingen hård träff på målvakten och i NHL hade de inte ens tittat på målet, säger Melart.
Att beslutet var ytterst tveksamt intygades av Brynästränaren Magnus Sundqvist som sa att han inte sagt nåt om målet godkänts.

Vad säger du om matchen som helhet?
– Vi gör en ok match men ok räcker inte i den här ligan, konstaterar FBK-backen krasst.
Färjestad borde ha tagit med sig alla tre poängen?
– Ja, men när ett mål skiljer mellan lagen på slutet så kan pucken studsa lite hur som helst och nu studsade den tyvärr in i vårt mål. När vi tryckte på som vi gjorde skulle varit bra om vi haft en tvåmålsledning på slutet.

När Ilari Melart kom till FBK för ett och ett halvt år sen spelade han tufft och resolut men lite opolerat och drog på sig mycket utvisningar. Nu har han funnit rätt nivå på sitt spel, gör bra avvägningar när han ska smälla på och när han inte ska, spelar smartare, helt enkelt.
– Jag tänker inte på utvisningar när jag spelar men man måste utveckla sitt spel, säger 29-åringen.
– Förra säsongen fick jag kanske lite extra utvisningar för att man är stor och är 190 cm lång när man tacklar en mindre kille.

Förra säsongen blev det 94 utvisningsminuter på 46 matcher, mest utvisad i hela SHL.
Denna säsong har det blivit 10 utvisningsminuter, han ligger först på plats 127 i SHL´s utvisningsliga, på 19 spelade matcher och den store finländaren är en enorm tillgång i defensiven med ett smartare spel. Och idag mot Brynäs även i offensiven med sitt kanonmål!