Nya ansikten i laget inför helgens matchdubbel
Publicerad: 2022-01-14
DamEttan
Med dubbla hemmamatcher börjar nu Färjestad BK närma sig slutet på serien i den västra damettan. Viktiga poäng på spel för att skaffa sig kommandot i serien.

– Vi ska börja med att slå Sandviken idag, det är målet, säger tränare Silje Holös som till dagens match får in fyra nya spelare.

tillsammans med de två bästa ur övriga regionsserier. Ett nytt steg att ta på vägen mot målet.
– Vi ska till att börja med vinna över Sandviken ikväll för att ta kommandot i serien. Nu får vi in ett gäng nya spelare som idag gör sin första match med oss. Det ska bli spännande att se, säger Holös.

Inför fortsättningen har Holös förstärkt truppen med fyra spelare.
– Vi vill se att vissa spelare börjar leverera nu. Vi har haft en tunn trupp, framförallt på våra träningar. Men nu blir vi fler och det höjer konkurrensen.
{!A}
Fam Petersen, Moa Knutsson och Andrine Furulund

En av de nya spelarna är Andrine Furulund, som tillsammans med ett antal lagkamrater valde att lämna SDHL-laget Göteborgs HC mitt under säsong. Nu är hon i Karlstad och vill hjälpa Färjestad BK att nå målet - SDHL.
– För min del var det ett bra läge att söka en ny utmaning med tanke på den situationen där. Efter bra prat med SIlje så känner jag mig väldigt glad över att det löste sig att jag kunde komma hit och fullfölja säsongen.

Vad kommer du att bidra med för egenskaper i ditt nya lag?

– Jag vet att det är ett högre tempo i SDHL. Nu har ju jag inte spelat i ett lag i toppen av tabellen, men jag var med i Göteborg för något år sedan och kvalade mot just Färjestad. Där märktes det vilken skillnad på tempo det är i skridskoåkning och pucktempo. Det hoppas jag kunna bidra till att vi blir bättre på framöver, säger Furulund som också är tacksam över att det är några träningar och matcher kvar innan allsvenskan drar igång.
– Jag hoppas det blir en energiboost att det kommer in lite nytt i laget, men också att vi får tillfälle att lära känna laget och spela in oss. Det är en viktig helg nu och två matcher direkt, det är perfekt, ler Furulund.

Petersen, Knutsson och Furulund kom tidigare under veckan. Sist in i laget under gårdagen blev Maja Svensson som kom med tåget från Trollhättan lagom till träningen skulle börja.
{!B}
Maja Svensson, ny från Trollhättan

– I Andrine Furulund får vi in rutin och spets. Moa Knutsson kommer till oss från Nor och trots sin ålder är det en tjej som spelar tufft och rejält, precis som Maja Svensson. Tuffa spelare med bra skridskoåkning. Fam Petersen skulle egentligen inte kommit förrän till hösten då hon ska börja hockeygymnasiet, men hon har valt att komma nu direkt och kommer att bidra med fart och fläkt, ler Holös.

Den första av helgens matcher spelas i Löfbergs Arena ikväll med nedsläpp 18:20.
Biljetter till matchen hittar du via den här länken.