Veteranerna gnuggade extra
Publicerad: 2020-10-07
inför match
Sist av isen. Martin Johansson och Per Åslund gnuggade skott tillsammans med Pelle Prestberg.

– Allt handlar om att hitta en bra känsla, säger Johansson.

Just känsla är det som eftersöks på många håll just nu. För två veteraner är det ingen skillnad.
– Trots att man hållit på med det här ett tag så är känsla och skicklighet en färskvara som det gäller att underhålla. Det är ju det man vill ha, en go känsla helt enkelt, säger Per Åslund.

Lagets poängmässigt skrala skörd är inget som går obemärkt förbi. Men både Johansson och Åslund har varit med om dalar och toppar förut i sina karriärer.
– Så är det ju. Vi vet att vi är ett bra hockeylag där inne, säger Åslund och pekar i riktning mot omklädningsrummet.

Hur gör man som lag för att få det att släppa?

– Det gäller att alla ser sig i spegeln och jobbar hårt för att få det att släppa. Det handlar också mycket om att göra ”det enkla” och på så sätt få med sig saker under en match. Men vi vet att vi kan och vi kommer att visa det mot Linköping, säger Åslund.
{!A}

Martin Johansson vill också komma igång med produktionen. Idag nötte han skott på korta passningar, likt en tilltrasslad situation i slottet.

Hur många puckar skyfflade du iväg idag?

– Haha, vet inte…men något hundratal blev det nog. Men det är samma som Per säger, det gäller att hitta känslan - att ha vetskapen var målet är utan att egentligen behöva titta upp. Man vill ha det i ryggmärgen och det är nöta som gäller. Det spelar ingen roll om man varit med förut eller är ny, säger Johansson.

Känslan man får i samtalet med de båda är att det glöder av revanschlusta, vilket också kan märkas bland alla andra.
– Det blir lite hårt stängda båsdörrar och något extra slag med klubban. Finns en del frustration blandat med den där lusten över att ta tillbaka initiativet och lyckas. Men det är bra, vi är taggade inför morgondagen, avslutar Åslund.