Per Åslund klar: – Det känns underbart!
Publicerad: 2021-06-25
Lagbygget
Lagom till midsommarlunchen står det nu klart att Per Åslund blir kvar i Färjestad BK.

– Det är det här som har varit min största önskan och det känns underbart nu när det är klart, säger han.

Veteranen, med sina rötter i Kil, har varit i klubben sedan säsongen 2002/03 då han lämnade moderklubben Kils AIK för hockeygymnasiet och Färjestad BK. Bortsett från en säsong i tyska Kölner Haie har Åslund funnits i Färjestad BK och spelat a-lagshockey från säsongen 2006/07. En saga som nu får en efterlängtad fortsättning.

Hur tänker du på perioden som varit nu närmast med förhandlingar fram och tillbaka?

– Ingenting. Det är historia nu och det har vi lämnat bakom oss. Då är det roligare att blicka framåt och vi går en intressant säsong till mötes med många fina spelare i laget. Just nu känns det bara skönt, lite som en lättnadens suck, att allt är klart och att jag efter sommaren får kliva in i Löfbergs Arena och vara med gänget igen. Jag är en lycklig man, säger Åslund.
{!A}

För lagbyggare Peter Jakobsson har det varit lite trixande för att få till en lucka för Per Åslund.
– Vår intention har hela tiden varit att ha Per Åslund med på tåget. Det skulle kännas konstigt att inte ha 22:an i laget. Med det sagt så har det inte varit helt lätt byggmässigt, säger Jakobsson.

Hur har det gått till när luckan ändå kom?

– Man säger ju att det går fort i hockey, och det har det gjort här. Olle Lycksell kom till mig i veckan och sade att han önskade lämna Färjestad BK. Inte för att han inte trivs, utan mer för att han ska få en bättre möjlighet att utvecklas. Han vill ju helst spela vänsterforward, och just nu har vi Marcus Nilsson, Jocke Nygård och Victor Ejdsell som offensiva vapen där. På andra kanten huserar Viksten och Lindqvist, och många av de här killarna tar ju även plats i vårt powerplay. För Olles skull så behöver han istid spel i powerplay, och just nu är det lite trångt hos oss. Olle är en go kille som vi önskar all lycka och vi går åt varsitt håll som goda vänner, säger Jakobsson.

För Per Åslund är det väl kanske inte utveckling som står först på listan. Med sin rutin och kapacitet kommer han att bli en tillgång för Färjestad BK även den här säsongen och nästa. Kontraktet är skrivet på två år.
– Ända sedan jag kom tillbaka efter hjärnskakningen så har jag känt mig pigg. Jag vet att jag kan bidra till laget med spel i båda ändarna av banan och jag är mer sugen än på många år. Vi har fått ihop ett bra lag på det berömda papperet, men därifrån till utdelning återstår många månader av hårt jobb, säger Åslund.

Röster har höjts om att det kommer bli svårt att få alla att vara nöjda med roller och speltid. Hur ser du på det?

– Först och främst måste alla ta den roll man får. Sen är det väl en bra egenskap att vilja mer än vad man kanske får. Oaktat så är det alltid bra att ha en bra och bred trupp, men istid förtjänar man och jag antar att träningarna kommer att bli tuffare än någonsin. Det är många som vill spela och det kommer att vara ett krig varje dag, säger han.

Antar att du läst lite kommentarer i diverse flöden och att det är många som har önskat att du ska finnas med i laget kommande säsong. Hur tänker du kring det?

– Jag blir väldigt glad att läsa att så många vill att jag ska vara med. Den värmer såklart. Jag kan bara prata för mig själv, men att åka in i en välfylld Löfbergs Arena är något som för mig är svårslaget. Att ha folket i ryggen är den finaste känslan.

Nu har du två säsonger på dig att slå Matte Johanssons rekord i spelade matcher. Måste vara en häftig känsla ändå att veta att man kanske en dag har spelat mest matcher av alla i den här klubben. Tankar?

– Jadu…det var väl inget jag ens kunde drömma om när jag flyttade från Kil till Färjestad en gång i tiden. Men visst har tanken funnits där på slutet, det har det ju. Men man ska få vara hel och bra nog för att spela också, så peppar peppar…säger han och knackar i bordet.
{!B}

Det vi med säkerhet vet är att Per Åslund och alla andra Färjestadssupportrar kan ta sin sill och vad man nu har till det och fira midsommar i lugn och ro.
Per Åslund är klar för en fortsättning i Färjestad BK.