Knapp förlust hemma mot serietvåan Växjö
Publicerad: 2021-03-09
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 2-3 (1-0, 0-2, 1-1). Färjestad tog ledningen i första perioden genom Jakob Forsbacka Karlsson men Växjö vände till 1-2 i den andra. Efter 1-3 i tredje reducerade Michael Lindqvist till 2-3 men FBK kom inte närmare trots hårt press för en kvittering på slutet.

Första perioden

Det var jämnt och böljande spel där båda lagen höll varandra på utsidan och det var få, bra målchanser. Jesse Virtanen fick första, stora chansen men Viktor Fasth i Växjömålet räddade.
Den jämna matchbilden höll sig till den tolfte minuten då Carl Jakobsson på högerkanten spelade rakt fram till Jakob Forsbacka Karlsson. "JFK" kom i hög fart, rundade Robert Rosén, bröt in mot mål och släppte pucken iskallt mellan benen på Fasth. 1-0 efter 11:17 och skön revansch för "JFK" som ju kom från just Växjö efter nyår.
Växjö var nära kvittering minuten senare men Martin Lundbergs puck tog i utsidan målburen bredvid Arvid Holm i FBK-kassen. Per Åslund var nära att peta in en retur och Michael Lindqvist hade ett stolpskott på slutet när FBK hade ett powerplay men 1-0 stod sig perioden ut.

Andra perioden

Hemmalagets Olle Lycksell åkte sig nästan fri men Fasth räddade skottet i andra minuten. Kort efter drog FBK på sig en utvisning och då kom kvitteringen. Jack Drury kunde panga in pucken från vänsterkanten efter en diagonalpassning, Holm hann inte över i sidled.
Daniel Viksten hade ett skott som träffade ribban i nionde minuten. Istället kom 1-2-målet och det påminde om kvitteringsmålet även om det kom från andra sidan. Ett långt diagonalpass gav Pontus Holmberg läget och direktskottet satt hårt vid bortre stolpen, samma sida som Holm kom ifrån.
FBK skapade kvitteringslägen men lyckades inte överlista Fasth. Växjö hade också lägen att öka på, Brendan Gaunce hade det bästa på slutet men Holm stod i vägen.

Tredje perioden

FBK förökte trycka på för en kvittering men Växjö försvarade sig bra och kontrade farligt. I sjunde minuten kom 1-3 då Rickard Gynge skickade in pucken mot mål, den tog på en FBK-back och Holms egna handske och in i målnätet, ett "skitmål".
Tung uppförsbacke för FBK nu men man fick ett numerärt överläge och det gav utdelning till slut. Michael Lindqvist la in en lös puck mot mål och pucken styrde via Växjöback och in bakom Fasth. 2-3 kom efter 13:18! Nu låg hemmalaget på och Jonathon Blum fick ett jätteläge med fyra minuter kvar från nära håll men pucken styrdes tätt över av Fasth.
FBK tog timeout och plockade ut målvakten med 2:14 kvar och tryckte på rejält. Lindqvist hade en puck i utsidan stolpen från nära håll men man kom inte närmare och tredje raka förlusten var ett faktum.