Werner 50 sekunder från att bli matchhjälte
Publicerad: 2019-03-22
Eftersnack KV1
FBK-målvakten Adam Werner spelade var rena väggen i drygt 59 minuter och bara 50 sekunder från att bli matchhjälte i sin slutspelsdebut. Då kom kvitteringen och sen avgjorde HV71 efter ett omdiskuterat mål i förlängningen.
– Jag förstår inte att de dömde mål, suckar Werner.

Adam Werner fick reda på igår (läs: fredag) kväll att han skulle stå i mål i första kvartsfinalen hemma mot HV71.
– Har haft som mål sedan jul att få stå i slutspelet, det kändes väldigt speciellt, klart det var lite nervigare än vanligt men jag tycker att jag skötte det bra, säger Werner som alltså gjorde sin första slutspelsmatch någonsin.
Hur upplevde du det?
– Lite svår start, fick inte första skottet på mig förrän efter halva perioden, lite småäckligt, säger FBK-målvakten.
– De är snabba i sina spelvändningar och lite luriga men jag tycker att vi stod upp bra.

Det var mållöst långt in i tredje perioden då Joakim Nygård gjorde 1-0 med 7:36 kvar av ordinarie speltid. HV71 satsade allt på slutet, plockade ut målvakten och Martin Thörnberg fick in 1-1-pucken med 50 sekunder kvar i spel sex mot fem.
– Pucken tog i stolpen eller skridskon och in, ett skitmål, säger Werner.
Surt att vara 50 sekunder från att hålla nollan och bli matchhjälte?
– Ja, såklart, men sån är hockeyn ibland.

I förlängningen hade FBK både spel och chanser att avgöra men det ville sig inte. Istället fick HV ett powerplay och Robin Figren sköt in 1-2-pucken efter 17:45. Et omdiskuterat mål då HV-forwarden Mattias Tedenby åkt igenom målgården och kört på Werners plockhandske tiondelar före målet kom.
– Han tar ju bort hela min handske så jag blev helt klart störd, säger Werner som kom lite ur position efter pååkningen.
– Jag förstår inte att de dömde mål, lite frustrerande, det kokade för mig när de dömde mål, det är svårt att veta vad som gäller, säger han med en tydlig signal om de mål som blivit bortdömda för liknande förseelser under grundserien.
Efter lång videobedömning dömdes det ändå mål och HV hade vunnit första kvartsfinalen.

FBK hade definitivt chanser att avgöra långt innan men man var inte tillräckligt effektiva. Man hade t ex 8:44 minuter i powerplay jämfört med HV´s 4:50.
– Känns ändå som att vi spelar ett bra powerplay men det fattas det där lilla sista, komma in framför målvakten och hitta lite hetare avslut, säger 21-åringen.
Nu gäller det att ruska av sig besvikelsen och glömma matchen.
– Ja, försöka få bort matchen inatt, det går ju inte att ändra på nåt nu, ny match om två dagar, säger han och tillägger:
– Vi ska ta revansch i nästa match!