Linus Johansson besviken - och revanschsugen
Publicerad: 2019-04-10
Eftersnack SF3
FBK-centern Linus Johansson var trött och besviken efter 1-2-förlusten hemma mot Djurgården. Man ledde ju med 1-0 men tappade till 1-2 under de sista fyra minuterna av matchen.
– Vi borde kunna göra det bättre, vi tappar lite i avgörande lägen, tyckte Linus efter matchen.

Tredje semifinalen mellan Färjestad och Djurgården liknade inte någon av de två första matcherna. Då dominerade FBK stort första 35 minuterna men ikväll var det lite ombytta roller.
– De har första perioden men sen tar vi över andra fullständigt, säger Linus Johansson.
FBK tog också ledningen efter en fantastisk passning av Linus tvärs genom DIF-boxen till Ilari Melart som fick öppet mål. Sen låg man på för att öka på sin ledning med flera långa anfall.
– Precis det vi vill ha, när vi kan pumpa på och vi borde gjort nåt mer mål i andra.

I tredje perioden hade FBK riktigt bra koll på spelet i tolv minuter där man förde spelet och hade flera bra, långa anfall.
– Sen får de ett pissmål där vi räknar bort oss framför eget mål, suckar Linus.
Med knappa två minuter kvar kom också avgörandet och det blev ett omdiskuterat mål där Djurgårdaren körde på målvakten Markus Svensson och fick med sig både målvaktsklubban och pucken till Dick Axelsson som enkelt petade in 1-2-målet.
Linus var mycket upprörd efter situationen, vad säger du nu när du lugnat ner dig lite?
– Jag är så less på att kommentera en massa domslut, det var andra grejer i tredje perioden också med en klubba i ansiktet på (Joakim) Nygård och "Linkan" (Michael Lindqvist) blev hakad bakifrån i friläge, suckar han.
Nej, Färjestad har verkligen inte haft domsluten eller videobedömningarna med sig under detta slutspel.
– Domarna gör ju sin bedömning och det är svårt att veta hur de dömer när det är olika domare i varje match, det har varit väldigt många situationer men de gör så gott de kan, säger han.
– Samtidigt borde vi kunna göra det bättre, vi tappar lite i avgörande lägen. Vi kan spela smartare i egen zon, låsa fast pucken eller få ut den ur egen zon på slutet, säger Linus självkritiskt.
– Det är besviket nu någon timme efter matchen men det går över.
Revanschlusten lyser redan i ögonon på Linus som vet vad som gäller. Den här matchen är färdigspelad och nu är det bara att fokusera på nästa match på fredag, fokusera på det man KAN påverka.
Tufft att ladda om efter en sån här snöplig förlust?
– Nej, verkligen inte svårt att ladda om, det är bara att köra på. Vi dominerade första halvan av matchen på Hovet senast och det ska vi kunna göra igen, säger FBK-centern.
– De dumpar pucken på oss och får lite tryck men när vi spelar oss ur det får vi väldigt bra vändningar och anfall på dem, det gäller att vi utnyttjar chanserna bara.

Färjestad vet ju hur man vinner även på bortaplan, man gjorde det två gånger mot HV71 och även i den matchserien låg man under med 1-2 i matcher och vände.
– Bara att åka till Hovet att vinna, är inte svårare än så, säger Linus.