FBK föll efter förlängning mot Brynäs
Publicerad: 2020-12-30
Matchreferat
Färjestad BK - Brynäs IF 2-3 (0-1, 1-1, 1-0, 0-1). Brynäs var bättre i den första perioden och tog ledningen. FBK var det bättre laget i den andra och kvitterade genom Jacob Peterson men gästerna tog åter ledningen i periodens slutminut. Jacob Nilsson kvitterade i tredje och matchen gick till förlängning. Där avgjorde Linus Öhlund för bortalaget med sitt andra mål för kvällen.

Första perioden

Båda lagen inledde offensivt och pucken var bara i mittzonen under korta stunder, varsitt vasst läge redan efter minuten spelad.
Brynäs tog över spelmässigt och hade tre fina chanser att ta ledningen fram mot mitten av perioden men Henrik Haukeland i hemmamålet höll tätt.
Efter 11:25 kom ändå 0-1-målet då Anton Rödin skickade in pucken via vänsterstolpen, inte alls oförtjänt.

Färjestad fick matchens första numerära överläge och hade två jättelägen att kvittera. Brynäsmålvakten Samuel Ersson räddade liggande dubbelt upp på avsluten från Victor Ejdsell och Jacob Peterson.
Patrik Berglund var sen en ribbträff från att utöka ledningen i slutminuten men 0-1 stod sig.

Andra perioden

FBK kom ut med betydligt bättre fart och även om lagen bytte chanser med varann så var det hemmalaget som spelmässigt var det bättre laget.
Efter prick åtta minuter kom kvitteringen då Daniel Viksten jobbade till sig pucken i högra sarghörnet. Viksten avancerade in mot mål och la en millimeterpassning in framför mål där Jacob Peterson sköt direkt, Ersson var chanslös.

Hemmalaget trummade på och var nära ett ledningsmål men Petersons puck tog i vänsterstolpen.
Gästerna hade också chanser, bästa hade nog Linus Öhlund när han sköt utanför då han hade mycket nät att sikta på när Haukeland inte hunnit över i sidled.
Med 46 sekunder kvar fick dock Öhlund sin revansch då han efter FBK-slarv efter vänstersargen fick fritt fram och behärskat la in 1-2-pucken. En lite kalldusch för FBK som vann skotten med 15-6.

Tredje perioden

FBK inledde kvitteringsjakten och fick ett powerplay där det osade hett flera gånger om men man fick inte in pucken.
Jacob Nilsson såg, nästan, på egen hand till att kvitteringen kom. Han tog in pucken i offensiv zon, väntade och väntade innan han sköt in pucken mellan plock och benskydd på Ersson.
Brynäs fick chansen i numerärt överläge i mitten av perioden men Haukeland i FBK-kassen höll tätt.
FBK tryckte på för att avgöra samtidigt som Brynäs hela tiden hade farliga spelvändningar men det gick till förlängning.

Förlängning

Redan i första bytet kom avgörandet då Linus Öhlund bröt in mot mål och satte pucken efter 34 sekunder.