Färjestad BK tar ännu ett steg in i den digitala världen
Publicerad: 2019-11-11
esport
Till den kommande säsongen i ECL (European Championship League) kommer Färjestad BK att representeras i NHLGamers högsta division – ECL Elite, som är Europas största plattform för tävlingsspelande i EA Sports NHL-serie.

Laget består av 6 spelare (1 mv + 5 utespelare) och är rekryterade från ”Bucketeers”, som länge varit ett framgångsrikt lag i ligan och dessutom har en naturlig koppling till Karlstad.

Stefan Larsson, VD i Färjestad BK, om satsningen:
– Givetvis är det så att detta är en intressant satsning som vi ger oss in i. Esporten växer globalt och är redan etablerat i många andra sporter som basket och fotboll. Vi inspireras av möjligheten att få ta klivet in i en relativt okänd men potentiellt stor marknad, där vi hoppas och tror på starka synergier framöver.

Vad är det långsiktiga målet med esport?

– Ännu är det för tidigt att säga vad det långsiktiga målet kan innefatta, men jag ser det som att vi nu får en möjlighet att bredda varumärket Färjestad BK genom att nå människor som vi kanske tidigare inte haft möjligheten att nå. Med detta skapas en potentiell plattform för oss att växa på framöver, även i en digital värld, förklarar Larsson.

Första matchen i ECL spelas under den här veckan och går att följa via NHLGamers hemsida, www.nhlgamer.com, men även via lagets plattformar på Twitter, YouTube och Twitch under namnet ”FBKesports”.

Prenumerera gärna på vår Esportskanal på Youtube! {!A}

Projektledare Albin Tyllgren