FBK föll tungt hemma mot Linköping
Publicerad: 2021-03-04
Matchreferat
Färjestad BK - Linköping HC 2-5 (0-2, 2-0, 0-3). Gästerna tog en tvåmålsledning i första perioden. FBK körde över LHC i den andra och kvitterade till 2-2 efter 22-2 i skott. I den tredje slarvade FBK flera gånger, ett synnerligen effektivt bortalag utnyttjade lägena och vann med 5-2.

Första perioden

Färjestad tog hand om spel och puckinnehav första 6-7 minuterna men skapade inga vassa lägen. När Linköping fick första, riktiga anfall gjorde de mål. Jonas Junland sköt, Henrik Haukeland räddade men Jarno Kärki fick pucken på klubbladet och slog in returen. 0-1 efter 8:13.
FBK drog på sig en utvisning kort efter men dödade det numerära underläget på ett bra sätt. Hemmalaget ökade tempot och hade många bra anfall och målchanser för en kvittering.
Istället kom 0-2 efter 17:16, skott och retur som Jaakko Rissanen smart sidledspassade till Joshua Ho-Sang som fick öppet mål .
Daniel Viskten fick ett friläge i nittonde minuten men David Rautio i LHC-kassen räddade.

Andra perioden

FBK fick ett tidigt numerärt överläge där man hade massor med avslut. Michael Lindqvist var närmast med en stolpträff.
Hemmalaget fortsatte att trumma på och hade 8-0 i skott efter fem minters spel. LHC drog på sig en ny utvisning och FBK satte upp samma stenhårda tryck. Jacob Peterson hade två ribbträffar inom några sekunder, pucken ville inte in.

Det var i princip spel mot ett mål och reduceringen kom till slut. Daniel Viksten spelade in pucken mot mål där Jonathon Blum jagat upp. Pucken styrde dock på LHC-backen som täckte Blum så Viksten fick målet. 1-2 efter 11:02!
LHC tog timeout men det hjälpte föga för Michael Lindqvist kämpade in 2-2-pucken i röran hos Rautio i LHC-kassen efter 12:45.
FBK jagade även ett ledningsmål men trots hela 22-2(!) i skott i perioden var det oavgjort inför tredje perioden

Tredje perioden

FBK fortsatte jakten på ett ledningsmål och fick ett powerplay men ett olyckligt hopslag i egen zon gav Patik Lundh friläge. Han satte 2-3 via vänsterstolpen, rena kallduschen för FBK!
Det var inte slut där, en onödig FBK-utvisning gav även 2-4 då Jarno Kärki styrde in sitt andra mål för kvällen efter 7:55.

Nu var det brant uppförbacke för FBK som jagade reducering frenetiskt mot ett backande LHC som försvarade sig bra. Närmast var Lindqvist som hade ett nytt skott i vänsterstolpen.
FBK-slarv gav Lundh ett nytt friläge som han förvaltade via högerstolpen, 2-5 och matchen var avgjord.

Trots stort spelövertag, 43-17 i skott och 5 ramträffar föll FBK tungt.