50 år i högsta serien - "Mårten" har sett allihop
Publicerad: 2019-09-11
premiär
Säsongen 2019-2020 blir den 50:e raka säsongen i landets högsta serie. Allt sedan 1970 har Färjestad BK funnits med i landets högsta serie. En svit värd att nämnas. NWT:s Per Mårtensson har sett dom allihop.

En som varit med under alla 50 säsongerna är NWT:s Per Mårtensson. Han startade sin anställning i stort sett i samma veva som Färjestad tog klivet upp. Båda två har sedan suttit tryggt på sin post.
– Lite skillnad på den tiden då de mötte lag som Grästorp och Torbjörn Brämaregården. Man kan väl förenklat säga att allt fick ordentlig fart när tränaren Arne Strömberg och legendaren Ulf Sterner kom till klubben. Det satte en stämpel på Färjestad att, här menar de allvar, säger Mårtensson.

Och visst var det så. Redan första säsongen var Färjestad med och nosade på de ädla medaljerna. Ett SM-brons kom som en liten skräll. Publiken i Karlstad var också på tårna rejält. Hela 10 238 personer hade letat sig ut till Färjestad för att se hemmalaget möta Leksand i en match där dalmasarna avgick med segern, 1-5.

Enda gången som Färjestad varit illa ute var säsongen 93-94 då man efter 22 omgångar tvingades ner i Allsvenskan för att klara sig kvar. Övriga 49 säsonger har varit förskonade från nedflyttningskval.

– Jag har ju varit med så länge att man minns saker som idag vore helt omöjligt. Man kan väl säga att det var mer ”röj” på den tiden, men de var heller inte heltidsavlönade proffs på den tiden. Nu är det något helt annat. Jag kan dock inte säga att jag saknar den gamla tiden speciellt mycket. Visst, det fanns charm i allt det där, men nutiden är bra mycket trevligare, säger ”Mårten” som själv snart ska lägga pennan på hyllan.
– Jag tänkte att jag kör säsongen ut. Då blir det den 50:e säsongen för Färjestad i högsta serien och jag får vara med och skriva om det 10:e guldet. Det låter väl bra, säger han.

Svårt att inte hålla med!
{!A}