Viksten matchhjälte mot Örebro
Publicerad: 2021-10-21
Eftersnack
Förra säsongens skyttekung i Färjestad, Daniel Viksten, har fått igång målskyttet på allvar även i höst. Mot hans förra klubb Örebro gjorde han två mål, hans 100:e och 101:a mål i SHL.
– Skönt för laget i det läget vi haft med en trepoängare hemma. En stabil laginsats, säger matchhjälten.

Det var jämnt, intensivt och kamp som vanligt när Färjestad möter Örebro.
– Ja, i starten av matchen är det lite chanser åt båda håll men vi håller dem på utsidan, säger Daniel Viksten.
Örebro tog ledningen i 14:e minuten men Daniel Viksten kvitterade sent.
– Det vart väl nästan en två-etta där för de la Rose och Nygård, sen vet jag inte hur många studsar pucken hade på benskydd och tar lite överallt, säger Daniel.
– Den damp ner och jag svingar till, den tog nån konstig båge in i mål.

Psykologiskt viktigt 1-1-mål med bara 23 sekunder kvar?

– Ja, precis, det var väldigt viktigt att få det målet, lite energi i laget i periodpausen.
Det var också skarpskyttens 100:e mål i SHL, hade du koll på det?
– Ja, det hade jag faktiskt, Stefan (Eriksson-FBK-media) berättade i morse.
I den andra blev det inga mål och spelmässigt var det ganska jämnt, med ett lite plus i kanten för FBK.

Vad sa ni inför tredje?

– Vi var nöjda med andra perioden, vi pratade mer om att vi skulle fortsätta att trycka på så skulle målet komma, det var inte så mycket snack, säger Daniel.
FBK tog hand om taktpinnen direkt och tryckte ner Örebro i deras försvarszon. Man hade flera lägen innan till Viksten själv tog hand om det hela.
– Bra uppspel, får komma in och dra den under klubban på backen, fick ganska bra träff, ler han efter sitt 101:a SHL-mål.
Bra träff var ett understatement, pucken satt stenhårt i det bortre, vänstra krysset bakom en chanslös Jonas Arntzen i Örebromålet.

Färjestad bjöd hemmapubliken på en starkt laginsats, hela vägen från Dominik Furch i målet genom hela laguppställningen fram till siste forward.
– Jag tycker att det var några kliv uppåt idag i försvarsspelet, framför allt försvarsspelet lite högre upp i banan, de kom inte in i zon med kontroll lika mycket, tycker 32-åringen som vet att alla spelarna på isen deltar även i defensiven.
– Vikigt att släppa in bara ett mål och ta en trepoängare hemma. Spelet på hemmaplan har inte varit jättebra.

Mycket positivt att ta med er jämfört med förra veckans matcher?

– Vi har mycket att bygga på fortfarande men det var ett steg i rätt riktning, säger Daniel.
– Är mest nöjd med försvarsspelet högre upp i banan, i mittzon, forecheck och hemåt, något vi tränat på under veckan.
– Vi tar med oss lugnet vi hade idag, också. Lugnet i laget och lugnet hos tränarna bakom.
– Skönt för laget i det läget vi haft med en trepoängare hemma. En stabil laginsats, bygger självförtroende, absolut, avslutar tvåmålsskytten.