Färjestad tappade allt i tredje
Publicerad: 2021-11-02
Matchreferat
Djurgården Hockey - Färjestad BK 5-3 (0-1, 1-2, 4-0). Färjestad gjorde två bra perioder och hade en till synes säker 3-1-ledning inför den tredje perioden. Djurgården tog dock över spelmässigt och var effektiva, på tio minuter vände man 1-3 till 5-3, det sista målet i tom kasse.

Första perioden

Djurgården inledde optimistiskt, hade mer puck och spel men hade svårt att komma till några heta målchanser. FBK spelade klokt i försvarsspelet och kontrade vasst, Per Åslund fick ett friläge i femte minuten, blev lite störd bakifrån och Niklas Svedberg kunde rädda.
Det bjöds på en del tacklingar, flest från FBK-backen Adam Ginning som spelade mycket resolut. Ginning hade också ett fint läge till vänster i tolfte minuten men DIF-målvakten räddade.
Efter 14:43 kom första målet i matchen och det var Per Åslund som slog till. Långt ner i vänster tekningscirkel såg Åslund luckan, trots liten vinkel tryckte han upp pucken hårt i första krysset!
FBK fick ett numerärt överläge, dock utan resultat. Djurgården fick nästa chans i powerplay men FBK´s Linus Johansson hade det vassaste läget, Svedberg räddade med tåspetsen.

Andra perioden

Färjestad inledde i numerärt underläge från förra perioden men ökade ändå på sin ledning. Gustav Rydahl kom på vänsterkanten och släppte bakåt till Per Åslund som distinkt tryckte upp pucken i högerkrysset. 0-2 efter bara 27 sekunder.
Kort efter blev just Rydahl utvisad och då reducerade Djurgården. Filip Cederqvist tog fräckt köksvägen och fick på något sätt in pucken bakom Diminik Furch i FBK-målet.
Rydahl var inblandad i mycket och fick friläge efter fyra minuter men fälldes och det blev straffslag. Michael Lindqvist tog straffen men Svedberg räddade starkt med plocken.

I mitten på perioden fick FBK en snabb spelvändning där Joakim Nygård spelade över till vänsterkanten. Där kom Jacob de la Rose och innanför blålinjen sköt han ett stenhårt slagskott, pucken satt över högeraxeln på DIF-målvakten. 1-3 efter 10:37!
Hemmalaget fick några långa anfall men Furch gjorde några avgörande räddningar.
FBK var mycket nära att öka på ledningen i periodslutet, Nygård hade ett friläge men pucken tog i vänsterstolpen. Per Åslund var nära ett hattrick i slutminuten men högerstolpen var i vägen.

Tredje perioden

DIF försökte gå på offensiven men FBK spelade kompakt i egen zon och hade vassa spelvändningar. FBK drog på sig en utvisning efter sex minuter, klarade det men precis när utvisade spelaren kom gjorde Marcus Sörensen mål på en retur. 2-3 efter 8: 12.
Nu var det match på allvar igen. FBK skapade flera öppna lägen att öka på sin ledning men fick inte in pucken.
Efter 14:29 fick hemmalaget en spelvändning där Rhett Rakhshani skickade in pucken mot mål. Pucken studsade på en skridsko och retfullt in i mål vid vänsterstolpen. 3-3 med 5:31 kvar.
FBK spelade nu plötsigt osäkert och DIF fick tungt tryck i anfallszonen. Efter 17:49 kommer också 4-3 då Linus Andersson styr in pucken.
Raset fullbordades då Sörensen skickade in 5-3 i tom kasse.