Färjestad föll i jämn match mot HV71
Publicerad: 2020-03-03
Matchreferat
Färjestad BK - HV71 1-2 (0-2, 0-0, 1-0). Ett kraftigt decimerat FBK hamnade i 0-2-underläge efter två powerplaymål av HV. Ett heroiskt kämpande FBK reducerade i tredje perioden genom ett solomål av Emil Forslund och var bara centimetrar från kvittering i en match med mycket känslor.

Första perioden

Carl Jakobsson åkte sig fri redan efter 19 sekunder men HV-målvakten Jonas Gunnarsson räddade.
Tre minuter senare bjöd FBK på fritt läge för Lias Andersson men Markus Svensson i hemmamålet styrde bort pucken.
FBK drog på sig första utvisningen och då kom ledningsmålet för HV. Linus Fröberg fick ett instick vid mål och fick upp pucken i vänsterkrysset efter ett hopslag, otagbart för Svensson. 0-1 efter 7:27.
Färjestad, som saknade bl a Gustav Rydahl och Victor Ejdsell, spelade piggt och hade några vassa anfall i mitten av perioden utan att få in pucken. Ny FBK-utvisning förstörde dock flytet i spelet lite.
I sjuttonde minuten var HV nära att öka på ledningen men FBK-målvakten räddade starkt på Juuso Ikonens och Somin Öneruds avslut. FBK fick chansen med en man mer kort efter och hade väldigt bra spel i PP med många avslut men Gunnarsson höll tätt i HV-målet.
Ny FBK-utvisning i slutminuten slutade dock åter med HV-mål. Lias Andersson slog högt efter en puck nära mål samtidgt som Vojtec Mozik ska slå bort trissan med handsken och pucken hamnade oturligt i FBK-målet. 0-2 i paus trots 11-7 i skott i FBK-favör.

Andra perioden

FBK gjorde en riktigt bra mittperiod med långa anfall, snabba passningar och aggressivt spel. HV tvingades ta timeout efter 4:38 för att få ett taktiksnack.
FBK-backen Sebastian Erixon laddade stora kanonen efter fem minuters spel men pucken rammade vänsterstolpen.
I åttonde minuten klev Svensson upp stort när han räddade Linus Fröbergs friläge.
FBK dominerade andra halvan av perioden där alla fyra formationerna spelade bra. Man hade ett antal avslut mot mål men pucken ville inte in. Det blev allt grinigare mellan lagen på slutet av perioden med flera smågruff, dock utan utvisningar. Domarna släppte en del situationer i spelet som kanske borde ha straffats.

Tredje perioden

Hemmalaget inledde starkt där Albin Eriksson bröt in mot mål men skottet tog i högerstolpen. Man fortsatte att trycka på men var inte tillräckligt effektiva i avsluten.
Istället hade HV fina lägen att stänga matchen men Svensson gjorde flera kanonräddningar i FBK-kassen och höll kvar laget i matchen.
En FBK-utvisning efter 9:33 ställde till det - för HV! Emil Forslund tog en retur i FBK-zonen och sprintade sig fri mot HV-målet. Högerskjutande Forslund var kylig och lyfte upp en backhand i vänsterkrysset. 1-2 efter 10:51 och nollan var spräckt!

FBK jagade nu kvitteringsmålet och man tryckte ner HV rejält i deras försvarszon. Med tre minuter kvar kom timeouten och man plockade ut målvakten för spel sex mot fem. Men minuten senare åkte Marcus Nilsson på ett matchstraff efter en crosschecking på HV´s Emil Johansson.
FBK gjorde ett bra försök på slutet och plockade målvakten och efter en HV-utvisning var det oerhört när en kvittering men Per Åslunds styrning smet tätt utanför högerstolpen.

Ett decimerat FBK var värda poäng ikväll efter en heroisk arbetsinsats av hela laget.