Färjestad vann målkalas i Gävle
Publicerad: 2020-11-28
Matchreferat
Brynäs IF - Färjestad BK 4-6 (0-1, 2-3, 2-2). Färjestad tog revansch för förlusten i hemmapremiären då Brynäs vann. Man gick upp till 4-1 i andra perioden och 5-2 i den tredje. Det blev onödigt spännande på slutet då Brynäs reducerade till 5-4 med 27 sekunder kvar men Joakim Nygård avgjorde definitivt med 6-4 i tom kasse. Jacob Peterson tvåmålskytt för FBK.

Första perioden

Båda lagen ville spela offensivt och hade långa anfall och målchanser mot varandra. Färjestad hade något vassare chanser, Jesse Virtanen och Michael Lindqvist hade ypperliga lägen för ett ledningsmål men fick inte in pucken.
Hemmalaget slarvade bort ett två mot en-läge med ett pass för mycket i elfte minuten. Kort efter hade Jason Descheneau en styrning i stolpen.

I sextonde minuten var Olle Lycksell och Per Åslund millimetrar ifrån men Samuel Ersson räddade. Men när anfallet fortsatte sköt Sebastian Erixon och Lycksell kunde styra in 0-1-målet.
Hemmalaget fick ett numerärt överläge i periodslutet men det jobbade FBK bort på ett bra sätt.
0-1 i paus efter 7-13 i skott, FBK stod för en mycket stark period.

Andra perioden

FBK rivstartade perioden och Oskar Bäck hade en puck i kryssribban redan efter 16 sekunder. Bortalaget dominerade kraftigt, hade långa anfall och radade upp målchanser. Brynäs tog timeout efter 8:39 men minuten senare kunde en frispelad Victor Ejdsell trixa in 0-2-pucken efter en mycket fin flippassning från Daniel Viksten.
Hemmalaget svarade 39 sekunder senare då Jadon Descheneau kom fri och petade in pucken mellan Henrik Haukeland i FBK-målet.

I femtonde minuten blev det Jacob Peterson-show, FBK-centern gjorde två mål inom 31 sekunder. 1-3 kom efter ett dåligt hemmabyte, Peterson kom fri och avslutet satt hårt vid högerstolpen.
I nästa byte kom Albert Johansson, rundade bakom Brynäskassen och spelade in framför mål där Peterson kom perfekt och det var 1-4 efter 14:44!
Hemmalaget hann reducera till 2-4 i powerplay genom en egen aktion från Greg Scott i artonde minuten.

Tredje perioden

Brynäs i tvåmålsunderläge kom ut starkt första byten men när Per Åslund styrde in 5-2 efter 1:42 blev uppförsbacken väldigt lång.
FBK hade bra kontroll på spelet men efter en spelvändning kom 3-5-reduceringen genom Nicklas Danielsson.
Och dryga minuten senare var det nära en ny reducering då Haukeland tappade pucken bakom sig men räddade till slut.
Hemmalaget försökte framåt med förnyad energi men FBK försvarade sig mycket bra. Bortalaget fick dessutom vassa kontringslägen men 3-5 stod sig tills det återstod 28 sekunder. Med utplockad målvakt kunde Descheneau sätta 4-5-reduceringen.
Joakim Nygård avgjorde dock i tom kasse i slutsekunderna till en 6-4-seger.

Färjestad var i förarsätet hela matchen och vann rättvist även om det blev onödigt spännande på slutet.